خبر بد انگلیس برای مقامات سعودی

یک منبع آگاه که هم با سعودی‌ها و هم با لندن آشنایی دارد، به روزنامه ایندیپندنت گفته است که لندن کار تدوین فهرست را آغاز کرده و منتظر نتایج تحقیقات در خصوص سرنوشت جمال خاشقچی است.

خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی و مقیم آمریکا، روز دهم مهر وارد کنسول‌گری عربستان سعودی شد اما هرگز از این کنسول‌گری خارج نشده است. محمد بن سلمان، ولی‌عهد رژیم سعودی از سوی بسیاری از رسانه‌ها و ناظران، مسئول ناپدید شدن و قتل احتمالی خاشقچی شناخته می‌شود. ریاض اما صدور هرگونه دستور جهت ربودن و قتل خاشقچی را رد می‌کند.

فهرست مزبور از سوی وزارت خارجه بریتانیا و همچنین وزارت دارایی این کشور در حال آماده شدن است. بر اساس قانونی که امسال تصویب شده، انگلستان می‌تواند مقامات خارجی را که در نقض حقوق بشر دخیل باشند، تحریم کند.

لندن همچنین می‌تواند با هماهنگی اتحادیه اروپا، محدودیت‌های تجاری با عربستان سعودی در نظر بگیرد و مسافرت برخی اتباع سعودی به خاک خود را ممنوع کند.

در همین حال، ایندیپندنت در این خصوص از وزارت خارجه بریتانیا نیز سوال کرده اما وزارت خارجه پاسخی صریح در خصوص تدوین یا عدم تدوین فهرست مزبور ارائه نکرده است.

منبع مزبور اما به ایندیپندنت گفته است که سناریوی تحریمی فوق، بیشتر جنبه تدوین موضع دارد و کمتر به آن به عنوان یک احتمال واقعی نگریسته می‌شود.

روزنامه واشنگتن پست گزارش داده که مقامات ترکیه اسنادی در دست دارند که نشان می‌دهد خاشقچی در کنسول‌گری سعودی در استانبول شکنجه و کشته شده است.