ترامپ از اردوغان بابت آزادی کشیش آمریکایی تشکر کرد

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در یک سخنرانی در جمع هوادارانش بامداد یکشنبه (به وقت تهران) از «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه بابت آزادی کشیش آمریکایی که در ترکیه بازداشت شده بود، تشکر کرد.

ترامپ گفت که آمریکا روابط فوق‌العاده‌ای با ترکیه خواهد داشت. او همچنین در سخنانی که ظاهراً به قصد انتقاد از توافق مبادله زندانیان ایران و آمریکا در دولت اوباما مطرح می‌شد، درباره آزادی کشیش آمریکایی گفت: «[برای آزادی او] رشوه پرداخت نکردیم.»

«اندرو برانسون»، کشیش آمریکایی بازداشت‌شده در ترکیه که پرونده قضایی‌اش به یکی از چالش‌ها در روابط واشنگتن و آنکارا تبدیل شده،، روز جمعه بعد از آزادی از زندانی در ترکیه عازم آمریکا شد.

پرونده «برانسون» در کنار مسائلی مانند حمایت آمریکا از شبه‌نظامیان کرد سوری، عدم اقدام واشنگتن برای استرداد «فتح‌الله گولن»، واعظ ترکیه‌ای در آمریکا، اقدام آنکارا در خرید سامانه‌های پدافند موشکی اس-۴۰۰ از روسیه به موضوعی جدید برای تنش در روابط آمریکا و ترکیه تبدیل شده بود.

وزارت خزانه‌داری آمریکا به همین بهانه ۱۰ مردادماه وزرای دادگستری و کشور ترکیه را به بهانه نقش‌آفرینی در بازداشت برانسون در فهرست تحریم‌ها قرار داد.

ترامپ در این سخنرانی همچنین انتقاد از دولت‌های گذشته را تکرار کرد و مدعی شد که سیاست‌های آنها به بازسازی کشور چین منجر شده است. او گفت برای این موضوع، چین را سرزنش نمی‌کند، چون دولت‌های قبلی مقصر اتخاذ سیاست‌های نادرست هستند.