۷۰ درصد مردم جهان سیاست‌های ترامپ را اشتباه می‌دانند

پایگاه اینترنتی نشنال اینترست نوشت: مرکز تحقیقاتی پیو نتایج تحقیقات اخیر خود را در تازه‌ترین رشته نظرسنجی‌های سالانه خود در بررسی نگرش و افکار عمومی در ۲۵ کشور جهان منتشر کرده است. نمرات دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در این نظرسنجی بد هستند. حدود 70 درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی در سراسر جهان به یک پرسش محوری درباره ترامپ مبنی بر اینکه به رئیس جمهور آمریکا در انجام دادن کار درست با توجه به مسائل جهانی اعتماد دارند یا خیر، پاسخ منفی داده‌اند و تنها ۲۷ درصد اعلام کرده‌اند سیاست‌های وی را درست می‌دانند.

ترامپ با کسب این نمره کلی از دیگر سران جهان به ویژه آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، و امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، عقب افتاده است. ۵۲ درصد از پرسش‌شوندگان در قبال سیاست‌های مرکل ابراز اطمینان کرده‌اند و ۴۶ درصد نیز گفته‌اند اقدامات مکرون را با توجه به امور بین‌المللی درست می‌دانند.

همچنین رده ترامپ در این نظرسنجی از شی جین پینگ (۳۴ درصد) و ولادیمیر پوتین (۳۰ درصد) پایین‌تر است. نمرات ترامپ همچنین در مقایسه با نمرات باراک اوباما هنگامی که همین پرسش در دوره ریاست جمهوری وی مطرح شده بود، به ویژه در میان کشور‌های اروپایی به مراتب در رده‌های پایین تری قرار دارد.

البته یک استثنای آشکار در نتایج این نظرسنجی به چشم می‌خورد و آن در اسرائیل است، جایی که نظرات دقیقا در نقطه مقابل دیدگاه‌ها و مخالف نظرات مردم سایر کشور‌های جهان قرار دارد. ۶۹ درصد پرسش‌شوندگان اسرائیلی به ترامپ نمرات مثبت داده‌اند. وی سال گذشته هم در اسرائیل از حمایت ۵۶ درصدی برخوردار شده بود. این شاید برای کسانی که به مسائل از دید تامین منافع اسرائیل و نه تامین منافع آمریکا می‌نگرند خبر خوبی باشد.

نشنال اینترست در ادامه نوشت: جای آن دارد که بپرسیم چقدر این مسئله می‌تواند مهم قلمداد شود. در نهایت اعداد و ارقام نظرسنجی به نوبه خود چیزی نیستند که به نفع دولت آمریکا باشند. گرایش‌های یکجانبه‌گرایانه، ملی‌گرایانه و مبتنی بر سرمایه‌داری دولت ترامپ نشان می‌دهد که داشتن محبوبیت در خارج از دولت آمریکا چیزی نیست که برای آمریکا اهمیت داشته باشد. می‌توان گفت برخورداری از محبوبیت یک چیز است و بهره‌مندی از احترام و قدرت، یک مقوله کاملا متفاوت دیگر.

در ادامه این مطلب آمده است: در هر حال تنوع دیدگاه‌ها و نگرش افکار عمومی که در تحقیقات مؤسسه پیو نمایان شده و فضای سیاسی را که دولت‌های خارجی باید در قالب آن به عملیات بپردازند شکل می‌دهد، تا حد زیادی به توانایی دولت آمریکا در دفاع و پیشبرد منافعش در خارج ارتباط دارد. به عبارت دیگر اعداد و ارقامی که درباره اعتماد مردم کشور‌ها به سیاست‌های رؤسای جمهور آمریکا به دست می‌آید، به شدت به دیدگاه‌های گزارش شده، چه مثبت چه منفی، از خود آمریکا مرتبط است. به عنوان مثال مؤسسه پیو نموداری ارائه کرده است که نشان می‌دهد چطور دیدگاه مردم آلمان درباره هر یک از این مسائل در طول دو دهه گذشته تغییر کرده است. این دو موضوع یعنی میزان اعتماد به عملکرد رؤسای جمهور آمریکا و دیدگاه‌های گزارش شده از خود آمریکا در دوران ریاست جمهوری جرج دبلیو بوش سیری نزولی داشته ولی در آغاز دوران ریاست جمهوری اوباما بهبود یافته و به نسبت بالا باقی مانده ولی با انتخاب دونالد ترامپ به شدت سیری نزولی پیدا کرده است.

افزون بر آن، پیو در پرسشی دیگر سؤال کرده است که آیا آمریکا منافع دیگر کشور‌ها را در سیاست‌های خود لحاظ می‌کند. نمرات دولت‌های مختلف آمریکا در این پرسش چندان خوب نبوده است. ولی نمرات به این پرسش در دوران ریاست جمهوری ترامپ حتی در مقایسه با دولت‌های قبلی آمریکا، چه در سطح جهانی و چه در اکثر کشور‌هایی که نظرسنجی در آن‌ها انجام شده، بسیار بدتر بوده است.

ولی رهبری از طریق اقناع و متقاعد کردن مردم دیگر کشور‌ها برای پیشبرد منافع آمریکا از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. توسل به اقدام یکجانبه موجب پیشبرد دلخواه امور جهانی به صورت مطلوب نخواهد شد و شاید توسل به زور صرفا موجب نابودی چیزی شود. ولی حتی ایده توسل به اقدام نظامی اگر با همکاری با دیگر کشور‌ها انجام شود، می‌تواند دیگر دولت‌ها را به اتخاذ تصمیم دلخواه متقاعد سازد.

اغلب پاسخ‌دهندگان به پرسش‌های نظرسنجی پیو به جای آنکه چین یا هر کشور دیگری نقش رهبری جهان را بر عهده بگیرد، خواهان ایفای آن نقش از سوی آمریکا هستند. ولی نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد آمریکا در شرایط کنونی این نقش را به خوبی ایفا نمی‌کند.

در انتهای این مطلب آمده است: این امری تصادفی نیست که نظرسنجی پیو با این نتایج، اندکی پس از آن منتشر می‌شوند که اظهارات دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در صحن علنی نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در تعریف و تمجید از عملکرد دولت خود، این چنین با خنده و استهزاء نمایندگان کشور‌های جهان روبرو می‌شود. این درست است که حساب بهره‌مندی از محبوبیت در جهان از مقوله احترام در جهان متفاوت است، ولی قدر مسلم اینکه این دو با هم مرتبط هستند و به نظر می‌رسد دولت آمریکا در شرایط کنونی نه از محبوبیت در جهان برخوردار است و نه احترام.