پرونده «خاشقجی» عامل لغو سفر «محمد بن زاید» به پاریس بود

 روزنامه القدس العربی چاپ لندن از علت اصلی لغو سفر «محمد بن زاید» ولیعهد اماراتی به پاریس پرده برداشت.

بر اساس این گزارش، این روزنامه گفته است: ولیعهد ابوظبی اعلام کرده که به دلیل ظهور و بروز «مسأله ای غیرمنتظره» سفرش به پاریس را لغو کرده است. واقعیت آن است که این مسأله غیرمنتظره همان عواقب و پیامدهای ناشی از پرونده ناپدید شدن «خاشقجی» است.

این روزنامه در ادامه آورده است: با توجه به نزدیکی و گستردگی روابط میان ریاض و ابوظبی پر واضح است که امارات متحده عربی، پس از عربستان، دومین کشوری است که پیامدهای ناپدید شدن خاشقجی دامن آن را خواهد گرفت؛ این همان چیزی است که امارات آن را درک می کند.

القدس العربی همچنین اعلام کرده است: مدت هاست که رهبران جهان عرب حتی از کنار کوچکترین فرصت برای سفر به پایتخت های بزرگ همچون واشنگتن، پاریس، لندن و برلین که نفوذ سیاسی و مالی برای آنها به دنبال دارد، به سادگی عبور نکرده اند؛ بنابراین لغو سفر محمد بن زاید به پاریس باید دلیل بسیار مهمی داشته باشد که آن دلیل چیزی جز پیامدهای ناپدید شدن خاشقجی نیست.

در این گزارش تصریح شده است: بنابراین، کاملا واضح است که ولیعهد سعودی به منظور در امان ماندن از پیامدهای پرونده خاشقجی که احتمال می رود عربستان سعودی وی را در ساختمان کنسولگری خود در ترکیه به قتل رسانده باشد، سفرش به پاریس را لغو کرد.

القدس العربی در گزارش خود آورده است: محمد بن زاید در بسیاری از تصمیمات محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در سطح منطقه مشارکت داشته و دارد؛ به همین دلیل خود را در معرض آسیب دیدن در پی پرونده خاشقجی می بیند. بن سلمان و بن زیاد در پرونده های زیادی از جمله سرکوب روزنامه نگاران، اعمال محدودیت علیه فعالان سیاسی و مدنی و همچنین جنگ یمن با یکدیگر همکاری می کنند.

در ادامه این گزارش آمده است: پس از مطرح شدن پرونده خاشقجی، انتقادات از عربستان سعودی به دلیل ارتکاب جنایت های جنگی در یمن نیز افزایش پیدا کرد. همین انتقادات به سمت امارات متحده عربی و به طور خاص ولیعهد ابوظبی نیز روانه شد تا محمد بن زاید بیش از پیش خود را در ورطه ببیند.

القدس العربی تصریح کرده است: بن زاید می دانست که اگر به فرانسه برود زیر ذره بین بسیاری از رسانه ها و حقوق دانان قرار خواهد گرفت چراکه آنها امارات متحده عربی را در بسیاری از امور همچون نقض فاحش حقوق بشر، ارتکاب جنایت های جنگی و راه اندازی درگیری ها و منازعات منطقه ای، شریک عربستان سعودی می دانند.

این روزنامه در پایان گزارش خود آورده است: بر همین اساس، محمد بن زاید سفر خود به پاریس را لغو کرد تا بیش از این در جمع رسانه ها و حقوقدانان حضور علنی نداشته باشد و زیر ذره بین قرار نگیرد. او خود، خوب می داند که در تمامی تصمیمات بن سلمان مشارکت داشته و هر دو به یک اندازه در این تصمیمات شریک و سهیم بوده اند و این را نیز می داند که در هنگام تاوان دادن، هر دو (بن سلمان و بن زاید) به یک اندازه تاوان نخواهند داد و اوست که بیشترین ضرر را متحمل می شود.