برنده انتخابات پارلمانی لوکزامبورگ مشخص شد

بنابر گزارش شبکه خبری دویچه‌وله، نتیجه اولیه انتخابات حاکی از این است که حزب مخالف (CSV) که «ژان کلود یونکر» رئیس‌کمیسیون اروپا از اعضای ارشد آن است، در انتخابات پیروز شده است و انتظار می‌رود که «خاویر بتل» نخست‌وزیر کنونی هم برای آینده سیاسی کشور ناچار شود با «آنری» دوک‌ اعظم این کشور مذاکره کند.دوک اعظم لوکزامبورگ از محبوبیت  ۶۰۰ هزار نفری در این کشور کوچک اروپایی برخوردار است.

به این ترتیب حزب سوسیال‌مسیحی مردم (CSV)  بیست و هشت درصد از آرا را به دست آورد و توانست از رقیب خود یعنی حزب دموکراتیک(DP)  که فقط ۱۶ درصد رای به دست آورده، پیشی بگیرد.  ۲۵۶ هزار نفر در انتخابات دیروز واجد شرکت در انتخابات بودند.

به این ترتیب امکان دارد که حزب مردم خواستار فعالیت در سمت حزب قالب در عرصه سیاسی لوکزامبورگ شود و این در حالی است که این حزب در مقایسه با انتخابات دور قبل که سال ۲۰۱۳ برگذار شد، پنج درصد آرای کمتری به دست آورده است. این حزب از زمان جنگ جهانی دوم تا آخرین انتخابات یعنی زمانی که یونکر در پی یک رسوایی ناچار شد از سمت خودکناره‌گیری کند، در مسند قدرت بود.

تشکیل هر گونه دولت ائتلافی  نیازمند دست‌کم ۳۱ کرسی در مجلس قانونگذاری این کشور است که  ۶۰ کرسی دارد. پیش از برگزاری انتخابات پیش‌بینی شده بود که بتل به دلیل سیاست‌های اقتصادی نامطلوبش و نیز کاهش حمایت از حزب دموکراتیک و ائتلاف حاکم، نتواند نتیجه مطلوبی کسب کند.