پیروزی‌های سوریه و عراق در برابر تروریسم مشترک است

بشار اسد در جریان این دیدار تأکید کرد که پیروزهای سوریه و عراق در برابر تروریسم مشترک است؛ زیرا میدان (نبرد) در دو کشور یکی است.

وی  همچنین اظهار داشت که «خون قهرمانان [ارتشهای سوریه و عراق] که این پیروزیها را در هر دو کشور رقم زدند، در این میدان با هم درآمیخته شده است».

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) گزارش داد که رئیس جمهور سوریه در جریان دیدار با هیئت عراقی به ریاست الجعفری، بر اهمیت روابط تاریخی سوریه و عراق و تقویت آن در سطح مردمی تأکید کرد.

اسد اعلام کرد که با وجو شرایط امنیتی حاکم بر دو کشور و همه تلاشهای خارجی برای ممانعت از توسعه روابط دوجانبه، اما در سطوح مختلف بین سوریه و عراق هماهنگی وجود دارد و طرفین درک مشترکی از رخدادهای منطقه و جهان دارند.

وزیر خارجه عراق نیز به نوبه خود تأکید کرد که شرایط بین‌المللی و منطقه‌ای تغییرات مثبتی در خصوص رخدادهای سوریه و عراق کرده و علت این مسئله مشروعیت آرمانی است که دو ملت برادر از آن دفاع می‌کنند.

وی با تأکید بر لزوم فعالیت  برای تحقق پیروزیهای بیشترو تثبیت آن برای رشد دو کشور و منطقه، اظهار داشت که سوریه میراث تاریخی و تمدنی در اختیار دارد و پس از اینکه به پیروزی در برابر تروریسم نزدیک شد، در منطقه نقشی خواهد داشت که از مرحله پیشین بیشتر خواهد بود.
در جریان این دیدار بر لزوم تلاش بیشتر برای بازگشایی گذرگاههای مرزی بین دو کشور تأکید شد.

الجعفری به دعوت «ولید المعلم» وزیر خارجه سوریه در سفر رسمی سه روزه وارد این کشور شد.

وزیر خارجه عراق امروز با المعلم دیدار کرد و طرفین پس از آن کنفرانس خبری مشترکی برگزار کردند. 

در جریان این کنفرانس، وزیر خارجه عراق تأکید کرد که در جریان بازدید از سوریه و پس از پیروزی در برابر تروریسم و امنیت و ثبات را در این کشور لمس کرده است.

الجعفری با تأکید بر اینکه سوریه بسیاری از بحرانها را پشت سر گذاشته و در برابر تروریسم ایستادگی کرده است، خاطر نشان کرد که «هیچ کس نمی‌تواند سوریه را از نقش محوری‌اش در منطقه دور کند».

وی با بیان اینکه بستن مرزهای عراق و سوریه به خاطر شرایط استثنائی برخاسته از تروریسم بوده است، ظهار داشت که «به زودی این گذرگاهها باز خواهد شد و هیچ توجیهی برای توقف این کار وجود ندارد».

وزیر خارجه سوریه نیز تأکید کرد که همه کشورهای منطقه و جهان از پیروزی عراق و سوریه در برابر تروریسم بهره‌مند خواهند شد.

وی درباره توافق ادلب نیز گفت که این توافق بین «ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان» رؤسای جمهور روسیه عراق حاصل شده و اردوغان مسئولیت ایجاد منطقه عاری از سلاح را بر عهده گرفته است. وی با بیان اینکه در صورت عدم اجرای تعهدات موجود در توافق ادلب، دمشق گزینه‌های دیگری دارد، اعلام کرد که «ادلب مانند هر منطقه دیگری در سوریه یقینا تحت حاکمیت سوریه قرار خواهد گرفت».

المعلم  تصریح کرد که «آمریکا در سوریه با هر چیزی جز داعش مبارزه می‌کند؛ [گروهی] که از حمایت آن برخوردار است و به روی آن سرمایه‌گذاری می‌کند... [عناصر] باقی مانده داعش در شرق فرات از حمایت آمریکا برخوردارند، شاید برای انتقال آنان به مکانی دیگر».

آخرین سفر ابراهیم الجعفری به سوریه به 24 مارس 2015 بازمی‌گردد. وی در آن سفر که نخستین دیدار یک مقام عالی‌رتبه عراقی به سوریه از زمان آغاز جنگ این کشور در سال 2011  به شمار می‌رفت با بشار اسد و نیز  وزیر خارجه سوریه دیدار کرد.

محتوای دیدار آن زمان وزیر خارجه عراق با مقامات سوری درباره مقابله با تروریسم بویژه گروهک داعش بود که بخش‌های زیادی از خاک سوریه و عراق را اشغال کرده بود.