تلاش واشنگتن برای مبرا کردن سعودی‌ها

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه در اظهاراتی که تلاشی برای مبرا کردن سعودی‌ها از اتهام دست داشتن در مفقود شدن «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی باشد، مدعی شد که ممکن است کسانی بدون اطلاع سران سعودی این کار را انجام داده باشند.

ترامپ که دقایقی پس از گفت‌وگوی تلفنی با پادشاه عربستان سعودی در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، با تکرار اینکه سلمان به کلی اطلاع از وضعیت خاشقچی را انکار کرده، گفت: «شاه به من گفت که ترکیه و عربستان سعودی همکاری نزدیکی در این مورد دارند و می‌خواهند سر در بیاورند که چه اتفاقی افتاده است.»

وی گفت به «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا دستور داده که فورا برای روشن شدن قضیه به عربستان سعودی و در صورت لزوم به ترکیه سفر کند. قرار است پامپئو ساعتی دیگر واشنگتن را به مقصد ریاض ترک کند.

رئیس‌جمهور آمریکا افزود: «شاه اطلاع از وضعیت او را کاملا انکار کرد. شاید هم واقعا نمی‌دانست... به نظرم آمد که شاید قاتل‌های خودسری بوده‌اند [که این کار را کرده‌اند]. چه کسی می‌داند؟ ته و توی قضیه را در خواهیم آورد.»

ادعای ترامپ درباره خودسر بودن قاتلان احتمالی خاشقچی در حالی مطرح شده که بر اساس گزارش‌های متعدد، این حادثه در ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول رخ داده و قتل احتمالی این روزنامه‌نگار توسط تیمی انجام شده که همان روز از ریاض عازم استانبول شده و ساعتی بعد هم به عربستان بازگشته‌اند. شماری از اعضای این تیم، از افراد نزدیک و محافظان «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی هستند.