مصاحبه سناتور آمریکایی با سی ان ان درباره قتل منتقد سعودی

سناتور آمریکایی ضمن انتقاد از فروش گسترده تسلیحات آمریکایی به عربستان تصریح کرد دولت ترامپ برای محافظت از آل سعود هرکاری که بتواند انجام می‌دهد و آل سعود قاتل خاشقجی است.

سناتور برنی ساندر عضو مستقل سنای آمریکا از ایالت ورمونت در گفتگو با سی ان ان گفت: «گفته می‌شود جمال خاشقچی در جریان مشکلی که در بازجویی‌ها پیش آمده جانش را از دست داده است. اگر سفارت عربستان فردی را برای گفتگوی کوتاهی دعوت کرده باشد نباید چنین اتفاقی بیفتد! نمی‌دانم منظور آن‌ها از اینکه می‌گویند در بازجویی مشکلی پیش امده است چیست! به نظر می‌رسد آن‌ها (سعودی ها) وی را کشته اند. او مخالف و منتقد رژیم (سعودی) بود.»

مجری شبکه در ادامه پرسید: «رئیس جمهور ترامپ در برنامه شصت دقیقه تصریح کرد اگر عربستان سعودی عامل ناپدیدشدن خاشقچی باشد مجازات شدیدی در انتظار سعودی‌ها خواهد بود. آیا ترامپ به این وعده خود عمل خواهد کرد اگر مشخص شود حکومت سعودی هدایت کننده این جریان بوده باشد؟»

سندرز در پاسخ گفت: «فکر نمی‌کنم اینطور شود. وی (ترامپ) دیروز یک حرف زد و فقط خدا می‌داند که او فردا چه خواهد گفت. ترامپ و جری کوشنر روابط بسیار نزدیکی با رژیم سعودی دارند. تردیدی ندارم که ایالات متحده یا دستکم دولت ترامپ هرکاری که بتواند برای محافظت از سعودی‌ها انجام خواهد داد.»

وی افزود: «به نظرمن، آمریکا باید در قرارداد‌های فروش تسلیحات به عربستان سعودی تجدیدنظر کند. آمریکا مقادیر انبوهی تسلیحات به عربستان سعودی می‌فروشد. اگر مشخص شود که عربستان سعودی خاشقجی را کشته است که به نظر می‌رسد همین روایت درست است، در پاسخ به این اقدام، لازم است تحریم‌هایی علیه سعودی‌ها اعمال شود و تجدیدنظر اساسی در مناسبات آمریکا و عربستان سعودی انجام شود.»