اظهارات صدر اعظم آلمان درباره مذاکرات برگزیت

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان طی نطقی در حضور اعضای اتحادیه تجارت کلان، تجارت خارجی و خدمات فدرال آلمان موسوم به «بِ. گِ. آ» در برلین به مساله خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برگزیت) اشاره کرده و گفت: «هرچند ما به توافق خروج انگلیس از اتحادیه اروپا واقعا بسیار امید داریم و شاید این توافق بتواند موفق شود و به نتیجه رسد، اما در حال حاضر، دوباره شاهد بروز برخی مشکلات در مواجهه با مسائلی همچون (مساله مرزی میان) جمهوری ایرلند و ایرلند شمالی هستیم.»

مرکل افزود: «البته همه ما اصطلاحا به دنبال یک «توافق جمعه خوب» (یا «پیمان بلفاست» که در سال ۱۹۹۸ میلادی به درگیری میان دو ایرلند پایان داد) هستیم تا در نهایت زندگی در این مناطق، بدون کنترل‌های مرزی حتی میان بنگاه‌ها و شرکت‌های طرفین برقرار شود و در آینده نیز شرایط فعلی همچنان بر این منطقه حاکم باشد. با این حال همچنان مسائل مختلفی در باب این خروج وجود دارند که از جمله می‌توان به مساله (سطح بهره مندی از) بازار داخلی اتحادیه اروپا و نیز مقررات مرتبط با آینده این بازار برای انگلیس اشاره کرد.»

صدر اعظم آلمان گفت: «ما بسیار خرسندیم که همان طور که قبلا هم گفتیم به دنبال یک خروج طبق برنامه انگلیس از اتحادیه اروپا هستیم البته نه به هر قیمتی. زیرا ما اجازه نخواهیم داد بازار داخلی اتحادیه اروپا که از مزیت رقابت پذیری (اقتصادی) برخوردار است، تحت تاثیر این خروج از بین برود؛ بنابراین لازم است بسیار حساب شده و موقعیت شناس باشیم؛ هرچند که (به طور مثال) نتوانیم مذاکرات بیشتری انجام دهیم. البته روشن است (که نمی‌توانیم). " زمان، تنگ است. چون خروج (کامل) انگلیس از اتحادیه برای تاریخ سی و یکم مارس سال ۲۰۱۹ تعیین شده است.»