آتش‌بس در اردوگاه فلسطینیان در جنوب لبنان

دو گروه فلسطینی «فتح» وابسته به تشکیلات خودگردان فلسطین و «انصارالله» مرتبط با گروهک القاعده امروز (سه‌شنبه) توافق آتش‌بس امضاء شده در شب گذشته را اجرا کرده و عناصر این دو گروه از خیابان‌های اردوگاه «المیه و میه» در نزدیکی شهر «صیدا» خارج شدند.

دور جدید درگیری‌های شدید میان دو گروه فلسطینی فتح وابسته به تشکیلات خودگردان با انصارالله وابسته به گروهک القاعده در اردوگاه آوارگان فلسطینی «المیه و میه» در جنوب لبنان، از بعد از ظهر روز گذشته (دوشنبه) در گرفت و عناصر دو گروه با سلاح‌های سبک و نیمه سنگین با یکدیگر درگیر شدند.

به گزارش شبکه المنار، «صبحی ابوعرب» فرمانده امنیت ملی فلسطین در لبنان اعلام کرده است که در طی نشست صورت گرفته در شب گذشته (دوشنبه) در پایگاه «محمد زغیب» دو طرف درگیری توافق کردند که درگیری را پایان دهند و امروز با اجرایی شدن توافق، آرامش در اردوگاه برقرار شده است. به گفته‌ی وی نمایندگان جنبش حماس در توافق صورت گرفته نقش واسطه را داشتند.

درگیری‌های پراکنده‌ای نیز پیش از ظهر امروز در این اردوگاه در گرفت، اما سپس فروکش کرد. در جریان این درگیزی دو تن کشته و ۱۵ تن دیگر زخمی شدند.

طی سال‌های اخیر درگیری‌های مشابهی در این اردوگاه و اردوگاه‌های دیگر همچون «عین الحلوه» در شهر صیدا به وقوع پیوسته است. بیشتر این درگیری‌ها بین گروه فتح با گروه‌های وابسته به القاعده صورت گرفته است.

با شدت گرفتن فعالیت گروه‌های تروریستی تکفیری در منطقه طی سال‌های اخیر، جریان‌های افراطی در اردوگاه‌های فلسطینی لبنان نیز افزایش یافتند.

بر اساس آمار‌ها تعداد آوارگان فلسطینی در لبنان حدود ۴۸۰ هزار نفر است و حدود نیمی از این جمعیت در ۱۲ اردوگاه که به آن‌ها اختصاص داده شده، زندگی می‌کنند.