زمان کنار گذاشتن بن‌سلمان است

روزنامه گاردین در سرمقاله خود روز چهارشنبه (امروز) نوشت، اکنون عربستان سعودی با بزرگترین بحران دیپلماتیک خود با غرب بعد از حملات یازده سپتامبر سال ۲۰۱۱ مواجه است و این بحران با دستان خود خانواده سلطنتی ایجاد شده و دلیل آن این است که به نظر می‌رسد ناپدید شدن ستون‌نویس روزنامه «واشنگتن پست» مستقیما به دولت عربستان باز می‌گردد.

گاردین افزود، مدارک به دست آمده اشاره به این دارد که بعد از ورود خاشقچی به کنسولگری ریاض در ترکیه، وی شکنجه و کشته شده است و گروهی که به دستور بن سلمان به کنسولگری رفته بودند، اقدام به این کار کرده‌اند.

گاردین در ادامه نوشت «ریاض خود را آماده می‌کند که بگوید خاشقچی به طور اشتباهی در زمان بازجویی کشته شده است. اما اگر معلوم شود که ولی‌عهد با طرح ربایش و حتی کشتن یک منتقد در استانبول، رسما موافقت کرده است در آن صورت استبداد وی را در سطح ظالمانی چون «صدام حسین» [دیکتاتور سابق عراق] و «معمر قذافی» [دیکتاتور سابق لیبی] افزایش داده است که از سفارت‌خانه‌هایشان برای ترور تبعیدی‌ها استفاده میکردند».

در ادامه سرمقاله گاردین آمده است «ولی‌عهد محمد [بن سلمان] از زمانی که پدرش حاکم کشور در ژانویه ۲۰۱۵ شد، قدرت اصلی پادشاهی در عربستان سعودی بوده است».

گاردین افزود، بن سلمان در حالی که به دنبال مدرنیزه کردن این پادشاهی محافظه‌کار است، فعالان حقوق بشر و روحانیون منتقد را زندانی کرده است. وی عربستان سعودی را به درگیری با قطر وارد کرده و معمار جنگ فاجعه‌بار با کشور همسایه، یمن است و نیروهای وی فقیرترین ملت در منطقه را با بمباران می‌کنند. همچنین بن سلمان اهمیت کمی به حقوق جهانی یا قواعد آزادی بین‌المللی می‌دهد.

گاردین در سرمقاله خود نوشت «[بن سلمان] به دلیل دوستی با "دونالد ترامپ" رئیس جمهور آمریکا، که اولین سفر خارجی‌اش به عنوان رئیس جمهور آمریکا به ریاض بود، جسور شده است و اکنون این آقای ترامپ است که به نظر می‌رسد پوششی بر این ایده مضحک است که یک تیم شکنجه ۱۵ نفره شامل یک پزشک کالبدشکافی، آقای خاشقچی را کشته‌اند».

این روزنامه انگلیسی ادامه داد، تا کنون دولت‌ها و تجار غربی بیشترین تمایل را برای بی‌توجهی به مسئله حقوق بشر در عربستان داشته‌اند. اما بدون شک مجریان برگزاری همایش اقتصادی سالیانه در ریاض معروف به «داووس در صحرا» از آن خارج شده‌اند و سرمایه‌گذاران از بازار سهام عربستان گریخته‌اند. در انگلیس و آمریکا برخی قانون‌گذاران می‌گویند زمان آن رسیده که عربستان سعودی تحریم شود اما در مقابل عربستان سعودی تهدید کرده است در صورت هر اقدامی علیه این کشور بازار نفت جهانی را به چالش خواهد کشید و از روسیه سلاح خواهد خرید.

سردبیر شبکه حکومتی العربیه اخیرا در یادداشتی نوشته بود اگر آمریکا عربستان را تحریم کند ریاض با کاهش تولید خود قادر است قیمت نفت را به بالای 200 دلار برساند.

گاردین افزود، سلطنت پادشاهی سعودی در دهه‌های اخیر بیشتر از آنکه به بررسی آشوب‌های داخلی و خارجی بپردازد، تحت‌الشعاع نگرانی سلامتی پادشاهان بوده است و سران این کشور در حالی که در راس حکومت هستند ممکن است عقل خود را از دست بدهند. سلمان وقتی به پادشاهی رسید، شایعاتی درباره زوال عقل وی وجود داشت. جایگاه محمد بن سلمان نیز بسیار نگران‌کننده است و همین ماجرای اخیر برای خاشقچی باید اذهان را درباره مناسب بودن وی به فکر فرو ببرد.

گاردین ادامه داد، بن سلمان به صورت قانونی وارث مسلم تخت پادشاهی عربستان سعودی است و اکنون در سن سی و چند سالگی قرار دارد، بنابراین مدت‌ها می‌تواند شاه بماند اما با توجه به اتفاقات این چند سال اخیر، آینده بی‌ثباتی با پادشاهی وی در انتظار عربستان سعودی خواهد بود. از سوی دیگر شاه سلمان پسران مستعدی دارد و بن سلمان سومین شاهزاده است. اکنون زمان آن رسیده که خاندان سعودی به فکر شاهزاده چهارمی برای جانشینی شاه کنونی باشد.