خاشقچی میانه ترامپ با جمهوریخواهان را شکرآب کرد

در حالی که نمایندگان جمهوریخواه کنگره آمریکا خواستار واکنش قاطع واشنگتن علیه ریاض هستند آن هم در صورتی که که ثابت شود مقام‌های سعودی مسئول قتل احتمالی جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد هستند ولی به نظر می‌رسد دونالد ترامپ تمایلی برای اتخاذ یک موضع قاطع و سختگیرانه علیه ریاض ندارد.

ترامپ روز سه شنبه گفت: محمد بن سلمان ولیعهد سعودی هرگونه اطلاع درباره سرنوشت خاشقجی را رد کرده است.

اظهارات ترامپ نشان می‌دهد که وی از توضیحات ارائه شده از سوی مقام‌های ریاض فعلا راضی شده است.

ترامپ در توئیتر نوشت: با ولیعهد سعودی صحبت کردم و او به طور کامل هرگونه اطلاع و آگاهی از اتفاقاتی که در کنسلوگری عربستان در استانبول افتاده است را رد کرده است. ولیعهد سعودی به مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا تیز گفته است که دولت سعودی به سرعت تحقیقات درباره سرنوشت خاشقجی را انجام خواهد داد و پاسخ ها به زودی روشن خواهد شد.

ترامپ‌ بعدا در مصاحبه با آسوشیتدپرس نیز گفت: مقصر معرفی کردن عربستان در ناپدید شدن "جمال خاشقجی" روزنامه نگار منتقد عربستانی نمونه دیگری از "گناهکار بودن تا زمانی که بی گناهی ثابت شود" می باشد.

روز دوشنبه نیز ترامپ پس از گفتگو با سلمان شاه عربستان سعودی گفت: قاتلان سرکش و یاغی احتمالا مسئول قتل خاشقجی هستند.

با این حال دولت سعودی تاکنون توضیحات ناچیزی را در این باره ارائه کرده است که خاشقجی چگونه ساختمان کنسولگری را ترک کرده است. این در شرایطی است که مقام های ترکیه نیز انگشت اتهام را به سوی مقام های سعودی نشانه رفته‌اند.

اطلاعات درز پیدا کرده از سوی مقام های اطلاعاتی ترکیه نشان می دهد که خاشقجی در ساختمان کنسولگری در استانبول به قتل رسیده و بدن وی قطعه قطعه شده است.

لیندسی گراهام سناتور جمهوریخواه و یکی از متحدان نزدیک ترامپ روز سه شنبه در اظهاراتی عربستان سعودی را به اعمال تحریم تهدید کرده است.

وی گفت: محمد بن سلمان ولیعهد سعودی وجهه خود و کشورش را آلوده و مشوش کرده و باید کنار برود.

مارکو روبیو دیگر سناتور جمهوریخواه نیز گفت: در صورت نیاز کنگره به طور مستقل از دولت در خصوص عربستان سعودی اقدام خواهد کرد.

بن کاردین سناتور ارشد دموکرات نیز در این باره تاکید کرد: بی شک تبعاتی وجود خواهد داشت و ما اقدامات قاطع و روشنی را اتخاذ خواهیم کرد. ما نهادی مستقل از دولت هستیم. ما قبلا این مساله را در خصوص رابطه با روسیه نشان داده ایم. ما این مساله را در قبال کره شمالی نشان دادیم و درباره عربستان سعودی نیز نشان خواهیم داد.

جف فلیک، تاد یانگ و روبیو از سناتورهای ارشد کنگره نیز پیش از این از استیون منوچین وزیر خزانه داری آمریکا خواسته اند تا سفر خود به ریاض برای شرکت در کنفرانس بین المللی سرمایه گذاری را لغو کند.