نخست‌وزیر اسبق لبنان با عادی‌سازی روابط این کشور با سوریه مخالفت کرد

«فؤاد سنیوره» نخست‌وزیر پیشین لبنان در گفت‌وگویی با روزنامه سعودی «الشرق‌الاوسط» بر مخالفت خود با عادی‌سازی روابط بیروت با دمشق تأکید کرد اما گفت میان دولت سوریه و کشور سوریه تفاوت قائل می‌شود.

وی  گفت: ما مسائل بسیاری با دولت سوریه داریم اما خودِ سوریه نَه؛ باید برای ایجاد رابطه با سوریه بر اساس احترام متقابل و احترام به حاکمیت تلاش کنیم اما مشکلاتی با دولت سوریه وجود دارد که برخی از آنها مرتبط با ترورها و انفجارهایی است که در لبنان رخ داده و بعضی از آنها مربوط به مداخلات دولت سوریه در امور داخلی لبنان است.

سنیوره ادامه داد: اما هنگامی که نیت‌ها «درست» باشد می‌توان موانع را برداشت، ما راه‌حلی می‌خواهیم که سوریه بر اساس آن وحدت خود را بازیابد و و کشوری برای تمام فرزندانش باشد.

نخست‌وزیر اسبق لبنان در ادامه به چالش‌هایی که لبنان با آن روبروست پرداخت ، یکی از آنها را «اثبات عملی سیاست بیطرفی از بحران سوریه» خواند و سپس گفت چگونه می‌توان از بی‌طرفی گفت درحالی حزب الله در سوریه حضور دارد؟ حزب الله باید به لبنان بازگردد، مانند یک حزب لبنانی رفتار کند و مأموریت دفاع از لبنان را به دولت واگذار کند.

سنیوره از 2005 تا 2009 پست نخست‌وزیری لبنان را بر عهده داشت، او وابسته به جریان 14 مارس است و روابط نزدیکی با «رفیق الحریری» نخست‌وزیر سابق لبنان داشت.

روابط دمشق و بیروت با آغاز بحران سوریه در سال 2011 سرد شد اما هیچگاه به صورت کامل قطع نشد (+) از سرگیری این روابط، همواره یکی از نقاط مورد اختلاف دو جریان سیاسی اصلی لبنان یعنی «هشت مارسی‌های موافق و 14 مارسی‌های مخالف» بوده است .