حمایت انگلیس از تصمیم جنجالی ترامپ

گاوین ویلیامسون وزیر دفاع انگلیس در مصاحبه با «فایننشال تایمز» از تصمیم آمریکا مبنی بر خروج از پیمان تسلیحات هسته‌ای با روسیه، حمایت کرد.

وی در این باره مدعی شد: آمریکا متحد نزدیک و دیرینه انگلیس است و ما در همراهی با آمریکا مصمم به ارسال این پیام به روسیه هستیم که باید به توافق پیمان منع موشک های هسته ای میان برد (INF) احترام بگذارد.

البته ویلیامسون در ادامه ادعاهای خود از تمایل برای دوام این پیمان سخن گفت حال‌آنکه روسیه را مسئول نقض آن معرفی کرد!

این درحالی است که «سرگئی ریابکوف» معاون وزارت خارجه روسیه، با خطرناک خواندن اقدام آمریکا در خروج از پیمان تسلیحات هسته ای با روسیه گفت: اگر آمریکا به خروج یکجانبه از توافقات ادامه دهد روسیه نیز مقابله به مثل کرده و دست به اقداماتی می زند که شامل تسلیحات می شود.

ترامپ در توجیه خروج غیرمنتظره از INF، به نقض ادعایی این پیمان از سوی روسیه متوسل شد و در عین حال وعده توسعه موشکهای هسته‌ای را داد. وی روز شنبه در گفتگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرد: در صورتی که چین و روسیه با انعقاد یک پیمان جدید موافقت نکنند، ما [واشنگتن] این توافق را فسخ خواهیم کرد و پس از آن تسلیحات [موشکی] خود را توسعه خواهیم داد.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد، در سال ۱۹۸۷، بین رونالد ریگان، رئیس‌جمهوری وقت ایالات متحده آمریکا و میخائیل گورباچف، دبیر کل حزب کمونیست شوروی، امضا و از ژوئن ۱۹۸۸ نیز اجرایی شد. هدف از این پیمان از میان بردن موشک‌های هسته‌ای و متعارف کروز و سکوهای پرتاب آن ها، با برد ۵۰۰ تا هزار، و هزار تا ۵۵۰۰ کیلومتر بود.