درخواست عضو ارشد پارلمان اروپا برای کنترل سفارت های عربستان

آنطور که شبکه خبری «دویچه وله» گزارش داده، «المار بروک» این سخنان را در واکنش به افشاء روزانه ابعادی تازه‌تر از قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسول‌گری عربستان در استانبول بر زبان رانده است.

سه هفته قبل، سعودی‌ها جمال خاشقچی را که برای ثبت ازدواج دومش به کنسول‌گری عربستان در استانبول مراجعه کرده بود، کشتند و قطعه قطعه کردند.

خاشقچی ستون‌نویس واشنگتن‌پست بود و ماه‌های آخر عمرش، انتقادات تند و تیزی را متوجه «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی می‌کرد. سعودی‌ها بامداد شنبه هفته جاری، پس از دو هفته نفی حضور خاشقچی در کنسول‌گری عربستان در استانبول، بالاخره گفتند که چند سعودی که می‌خواسنتد خاشقچی را به بازگشت به عربستان مجاب کنند ولی کمی کار را بیش از حد لازم، جدی گرفتند و این روزنامه‌نگار منتقد را تکه تکه کردند.

«آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان امروز در واکنش به این مسئله، صادرات تسلیحات آلمانی به عربستان را ممنوع کرد. صدراعظم آلمان از دیگر اروپایی‌ها هم خواسته که در این اقدام تنبیهی به برلین بپیوندند.

المار بروک که علاوه بر ریاست کمیته سیاست خارجی پارلمان اروپا، مسئولیت امور خارجی حزب حاکم دموکراتیک مسیحی را بر عهده دارد، در توصیف قتل خاشقچی گفته: «اخبار قتل خاشقچی، چیزی بیش از یک هشدار است.»

وی در ادامه، برای جلوگیری از رخدادهای مشابه در خاک آلمان، پیشنهاد داده: «ما باید بهمین خاطر (بخاطر قتل خاشقچی) بررسی کنیم که آیا از نظر قانون، نصب دوربین نظارتی در سفارت و کنسول‌گری‌های عربستان در آلمان، مقدور است؛ در این صورت می‌توانیم در مواقع اضطراری، اقدام کنیم.»

بروک حتی درخواست کرده که رفت و آمد کارکنان دیپلماتیک سعودی‌ها هم تحت نظارت باشد.

برخی از حاضران در کنسول‌گری عربستان در استانبول گفته بودند که پس از ورود خاشقچی به کنسول‌گری، صدا فریاد و کمک طلبیدن وی بلند شده است. پلیس ترکیه 2 هفته بعد از انتشار اخبار ناپدید شدن خاشقچی توانست وارد کنسول‌گری سعودی‌ها شود.

پلیس ترکیه اعلام کرد که شواهد مرتبط با قتل وی را در کنسول‌گری و منزل کنسول عربستان در استانبول پیدا کرده ولی به جزئیات ماهیت این شواهد اشاره‌ای نکرد.

امروز هم شبکه خبری اسکای‌نیوز به نقل از منابع مطلع خود گفته که در باغچه خانه کنسول عربستان، تکه‌های جسد خاشقچی یافت شده است. به دلیل وارد آمدن ضربات متعدد، صورت مقتول قابل تشخیص نبوده است.