تلاش خطرناک داعش در روزهای قدرت

سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه در اظهاراتی با اشاره به عملیات سپر فرات ترکیه در سوریه گفت: ارتش در آن زمان توانست کارخانه‌های تولید بمب در مرز سوریه و ترکیه را منهدم کند.

وی ادامه داد: نیروهای داعش حتی تلاش می‌کردند که جنگنده‌ بسازند.

عملیات سپر فرات در 24 اوت 2016 آغاز و در ماه مارس 2017 با هدف از بین بردن تهدیدات تروریستی در مناطق مرزی شمالی سوریه از جمله شهرهای جرابلس،‌ الرای و الباب با کمک شورشیان سوری انجام گرفت.

در زمان اوج قدرت داعش در سوریه، این گروه چندین فرودگاه نظامی را در سوریه و عراق در کنترل داشت و برخی جنگنده‌های ارتش سوریه به چنگ این گروه افتاد که البته بیشتر متحمل آسیب‌هایی شده بودند.

سویلو اضافه کرد: از سال 2011، 916 شهروند اتحادیه اروپا به هنگام تلاش برای گذشتن از مرز ترکیه برای پیوستن به داعش در سوریه بازداشت شده‌اند.

وی ادامه داد: همچنین نام 9394 شهروند اتحادیه اروپا در لیست افراد ممنوعه ثبت شد تا بدین شکل از ورود این افراد به کشور و رفتن به سوریه جلوگیری شود.

در سال‌های اخیر براثر حملات تروریستی داعش بیش از 300 نفر جان خود را در ترکیه از دست دادند.

سویلو ادامه داد: ارتش ترکیه برخی تونل‌هایی که توسط نیروهای پ‌.‌ک‌.ک در ترکیه حفر شده‌اند را پیدا کرده است که برخی از این تونل‌ها 3000 متر طول دارند و برخی سه طبقه هستند و تا و 100 متر عمق دارد.