پارلمان اروپا: خروج ترامپ از پیمان موشکی عواقب دراماتیکی برای اروپا دارد

"الکساندر گراف لامبسدورف"، معاون پارلمان اروپا و از اعضای بلند پایه حزب لیبرال دموکرات آلمان در مصاحبه ای با روزنامه "پاسایر نویه پرسه"، درباره تهدید رئیس جمهور آمریکا برای خروج از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد و اینکه آیا این می تواند منجر به جنگ سرد جدیدی شود گفت: این البته شروع یک جنگ سرد جدید نیست. ما سال هاست که شاهد فعالیت های غیر دوستانه‌ای بخصوص از طرف روسیه هستیم. این هنوز یک جنگ سرد جدید نیست، اما اختلافات درباره پیمان منع موشکی می تواند شکاف و درگیری بین واشنگتن و مسکو را تشدید کند.

وی افزود: خروج آمریکا از این پیمان موشکی بخصوص برای اتحادیه اروپا دراماتیک است. ما باید همه اقدامات لازم برای حفظ این توافق را به کار گیریم.

لامبسدورف در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد که ما باید به روسیه تعهدات و منافعش را یادآوری کنیم. وی همچنین سکوت دولت آلمان در قبال نقض این توافق از طرف روسیه در سال های گذشته را مورد انتقاد قرار داده و گفت: به نظر می رسد نقض این توافق برای آلمان نسبت به لغو آن عواقب کم تری دارد.

وی افزود: از سوی دیگر روسیه علاقه ای به مسابقه تسلیحاتی با آمریکا ندارد چرا که وضعیت اقتصادی آن قابل قیاس با آمریکا نیست. اما این هم واضح نیست که واشنگتن با این استراتژی خود به دنبال چیست. بنابراین حزب ما (لیبرال دموکرات) خواستار برگزاری یک نشست ویژه ناتو در این باره است تا در آن از آمریکا درباره تصمیمات خود در این راستا توضیح خواسته شود.

ترامپ روز شنبه  روسیه را متهم به نقض این پیمان کرده و تهدید کرد که از این توافق خارج می شود.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد در زمان ریاست جمهوری رونالد ریگان با میخائیل گورباچوف، رهبر اتحاد جماهیر شوروی سابق مذاکره شد. این پیمان در سال 1998 به تصویب مجلس سنای آمریکا رسید. هدف این پیمان ممانعت از تولید و نیز نابودی موشک های هسته ای کوتاه برد و میان برد و همچنین موشک های متعارف هر دو کشور بود.

این مقام پارلمان اروپا در بخش دیگری از این مصاحبه به پرونده ناپدید شدن و قتل خاشقجی، روزنامه نگار منتقد آل سعود پرداخته و در پاسخ به این مسئله که آیا توقف صادرات تسلیحات به این کشور پاسخ مناسبی است گفت: آلمان عموما نباید هیچ گونه صادرات تسلیحاتی به مناطق بحرانی را تصویب کند. از این رو این درست است که دولت آلمان حالا تصمیم گرفته است که دیگر هیچ گونه صادرات تسلیحاتی به عربستان نداشته باشد. ما همچنین به همکاری با کشورهای سخت نیاز داریم و علاقمند به این مسئله هستیم که تعادل در منطقه را حفظ کنیم. عربستان به عنوان وزنه تعادل در برابر ایران در منطقه غیر قابل انصراف است.