چاووش‌اوغلو: تمایلی به بین‌المللی کردن پرونده خاشقجی نداریم

«مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه، امروز- پنجشنبه- در آنکارا طی کنفرانس خبری مشترک با همتای فلسطینی خود «ریاض المالکی»، اعلام کرد که «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه سوال‌هایی را درباره کشته شدن «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد عربستان در استانبول مطرح کرده است که پاسخی دریافت نکرده‌ایم؛ مهم‌ترین سوال‌ها این است که چه کسی به تیم سعودی‌هایی، که برای ارتکاب قتل به استانبول آمدند، دستور صادر کرده است.

چاووش‌اوغلو عنوان کرد به رغم تحقیقات از بازداشت‌شدگان در عربستان سعودی، تاکنون محل دفن جسد خاشقجی مشخص نشده است.

وزیر خارجه ترکیه گفت: «خانواده خاشقجی می‌خواهند از این موضوع مطلع شوند تا پدرشان را دفن کنند. این امری انسانی است که باید مورد احترام واقع شود.»

مولود چاووش‌اوعلو در ادامه افزود: «براساس کنوانسیون وین، با اینکه این مکان (کنسولگری) جزئی از خاک عربستان سعودی است اما رسیدگی به آن باید طبق قوانین ترکیه انجام شود. به همین دلیل افراد مرتبط با این جنایت باید در ترکیه محاکمه شوند. همچنین اکنون تمایلی به بردن پرونده خاشقجی به دادگاه‌های بین‌المللی را نداریم.»

وی در عین حال متذکر شد: « تمام متهمان جنایت علیه جمال خاشقجی باید در ترکیه محاکمه شوند.»

طبق این گزارش، عربستان سعودی، شنبه پس از دو هفته اعلام کرد که جمال خاشقجی در کنسولگری این کشور در استانبول بر اثر درگیری فیزیکی کشته شده است. طبق اطلاعیه حکومت عربستان سعودی، 18 نفر در این رابطه بازداشت شده و شماری از مقامات امنیتی عربستان از سمت‌های خود برکنار شده‌اند.