کره جنوبی خواستار میزبانی از رهبر کره شمالی تا پایان ۲۰۱۸ است

کانگ کیونگ-وا وزیر امور خارجه کره جنوبی روز جمعه در جمع قانونگذاران این کشور گفت با وجود عدم پیشرفت در مذاکرات کره شمالی-آمریکا، کره جنوبی خواستار دیدار کیم جونگ اون رهبر کره شمالی از سئول تا پیش از پایان سال 2018 است.

وی همچنین گفت که دولت سئول همچنان هدف اعلام پایان رسمی جنگ کره (1953-1950) را در سال جاری میلادی را دنبال می‌کند.

دولت مون جائه این رئیس جمهور کره جنوبی در اصل منتظر برگزاری نشست دیگری میان رهبر کره شمالی و دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا پیش از سفر کیم به سئول و اعلام پیایان رسمی جنگ کره است. اما جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا علنا گفته است ترامپ احتمالا با رهبر کره شمالی در سال 2019 دیدار می‌کند. در حال حاضر به نظر می‌رسد ترامپ بیشتر مشغول انتخابات میان دوره ای کنگره است که قرار است اوایل ماه آینده میلادی (15 آبان) برگزار شود.

وزیر خارجه کره جنوبی که در جمع نمایندگان مجمع ملی (پارلمان) صحبت می‌کرد گفت که فکر می‌کند سفر کیم به سئول برگزاری دیدار دوم سران آمریکا-کره شمالی و اعلام رسمی پایان جنگ را تسهیل می‌بخشد.

رهبر کره شمالی در دیدار ماه سپتامبر که میزبان رئیس جمهور جنوبی بود به وی قول داد در آینده‌ای نزدیک به سئول سفر کند. مون پس از آن گفت که منظور رهبر کره شمالی این است که تا پیش از پایان سال 2018 این سفر صورت خواهد گرفت مگر آنکه اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ دهد.

وزیر خارجه کره جنوبی همچنین در سخنرانی خود در جمع قانونگذاران کشورش بر لزوم انعطاف داشتن بر سر جزئیات اعلام پایان رسمی جنگ کره شامل تعیین زمان و مکان امضای اعلامیه رسمی و سطح مقامات دو کشور تاکید کرد.

با وجود آنکه سران آمریکا و کره شمالی در تابستان دیداری سنگاپور داشتند اما واشنگتن به طور متناوب پیونگ یانگ را تحت تحریم‌های خود قرار داده و اعلام کرده است تحریم‌ها تا خلع سلاح کامل کره شمالی ادامه خواهد یافت در مقابل پیونگ یانگ بر لزوم اعلام پایان رسمی جنگ کره به عنوان گام اولیه در حل بحران شبه جزیره تاکید می‌کند.