سازمان ملل با پیش‌نویس قطعنامه روسیه مخالفت کرد

کمیته اول مجمع عمومی سازمان ملل یا کمیته خلع سلاح و امنیت ملی سازمان ملل، روز گذشته از استماع پیش نویس قطعنامه روسیه در حمایت از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد امتناع کرد.

روسیه پیش نویس این قطعنامه را به کمیته خلع سلاح و امنیت بین‌المللی ارائه داد اما هئیت نمایندگی آمریکا با آن مخالفت کرد. روز جمعه کمیته اول سازمان ملل درباره اینکه آیا پیش نویس این قطعنامه باید مورد بررسی قرار گیرد یا خیر، رای گیری کرد.

آمریکا، انگلیس، کانادا، فرانسه و 50 کشور دیگر با پیش نویس این قطعنامه مخالفت کردند در حالی که 31 کشور به آن رای موافق داده و 54 کشور نیز رای ممتنع دادند.

آندری بلوزوف، معاون اداره منع گسترش و کنترل تسلیحاتی وزارت خارجه روسیه درباره این رای گیری واکنش کمیته سازمان ملل را گیج کننده اعلام کرد. بلوزوف در این خصوص اعلام کرد: اکثر کشورهای که به پیش نویس قطعنامه روسیه رای ممتنع دادند، از حامیان فعال بحث خلع سلاح هسته‌ای هستند.

این مقام روس تاکید کرد اکثر کشورهای که رای مخالف به این پیش نویس دادند از حامیان حفظ پیمان منع موشک های هسته‌ای میان برد بودند.

شایان ذکر است، روسیه با هدف حفظ پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد، پیش نویس قطعنامه‌ای را به کمیته اول مجمع عمومی سازمان ملل ارائه کرد. این اقدام روسیه به دنبال اعلام هفته گذشته دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای خروج یکجانبه کشورش از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد صورت گرفت. شنبه گذشته رئیس جمهور آمریکا تصمیم کشورش برای خروج از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد را به بهانه نقض آن از سوی روسیه اعلام کرد.

چندین کشور که از بحث درباره پیش نویس قطعنامه روسیه امتناع کردند، باید به شکل مناسبی از سوی شورای امنیت سازمان ملل مورد پیگیری قرار گیرند.

روز دوشنبه سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه اعلام کرد مسکو منتظر اعلام رسمی واشنگتن درباره خروج احتمالی از پیمان منع موشک‌های هسته ای میان برد است و سپس موضع خود را در این خصوص مشخص خواهد کرد. وزیر خارجه روسیه افزود هر اقدامی در این زمینه با اقدام مقابل همراه خواهد شد و تاکید کرد روسیه به دنبال حفظ توازن تحت هر شرایطی خواهد بود.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد در سال 1987 و در بحبوبه دوران جنگ سرد به امضای میخائیل گورباچف، رهبر شوروی سابق و رونالد ریگان، رئیس جمهور وقت آمریکا رسید. دو طرف در این توافق تاریخی مسکو و واشنگتن متهعد به کاهش زرادخانه‌های هسته‌ای شدند ودرباره از بین بردن تمامی موشک‌های کروز بالستیک با برد بین 310 تا 3 هزار و 400 مایل به توافق رسیدند.