آغاز عادی‌سازی روابط علنی با اسرائیل از عُمان

 با وجود آنکه محافل فلسطینی از روابط عُمان و رژیم صهیونیستی و دیدارهای محرمانه آنها در طول چند سال گذشته اطلاع داشتند اما سفر کنونی «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به عُمان یک گام علنی در مسیر عادی‌سازی روابط با دشمن صهیونیستی آن هم در زمانی بود که مبارزات فلسطینیان علیه طرح‌ آمریکایی موسوم به «معامله قرن» هر روز بیشتر می‌شود و خون‌های زیادی از فلسطینیان در راه آزادی و استقلال ریخته می‌شود.

روزنامه القدس‌العربی با اعلام این مطلب نوشت که «یوسی کوهن» رئیس موساد، «مئیر بن شبات» رئیس سازمان امنیت داخلی اسرائیل، «یوال روتیم» مدیر کل وزارت خارجه، «یؤاف هوروویتس» رئیس دفتر نخست‌وزیر، «اوی بلوت» منشی نظامی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و «ساره» همسرش، او را در سفر به عُمان همراه می‌کردند.

به نوشته این روزنامه، این سفر نتانیاهو برای عُمان مهم بود و هیأت اسرائیلی در یک کنسرت شرکت کرده و تلویزیون عُمان نیز بخش‌هایی از دیدار نتانیاهو و هیأت همراه او با سلطان قابوس را پخش کرد در حالی که چنین ملاقات‌هایی به ندرت از تلویزیون پخش می‌شود و پس از آن نیز بیانیه مشترکی از سوی دو طرف صادر شد که عمدتا این نوع بیانیه‌ها در صورت داشتن روابط دیپلماتیک بین دو طرف صادر می‌شود.

در بیانیه صادره از دفتر نتانیاهو آمد که سفر نتانیاهو به عُمان پس از تماس‌های طولانی‌مدت بین دو طرف به منظور بررسی روند صلح در غرب آسیا و مسائل دارای اهتمام مشترک در خصوص تحقق صلح و ثبات در منطقه، انجام شد.

مسقط در دهه نود قرن گذشته نیز میزبان نخست‌وزیران پیشین رژیم صهیونیستی بود و علاوه بر آن دیدارهایی بین وزرای خارجه دو طرف و مسئولان ارشد آن برگزار شده بود.

منابع صهیونیستی در روزهای اخیر گزارش دادند که برخی مسئولان آمریکایی در راستای تلاش برای اجرای طرح آمریکا موسوم به «معامله قرن» به امان پایتخت اردن سفر کرده‌اند و این بدان معناست که سفر نتانیاهو به عُمان با اطلاع قبلی آمریکا و عربستان سعودی که آمادگی خود برای همکاری در این زمینه اعلام کرده بود، صورت گرفته است و در واقع عاقلانه نیست که سفر هیأت اسرائیلی بدون اطلاع اینها باشد.

گزارش‌های رسانه‌ای حاکی از آن است که نتانیاهو و سلطان قابوس تلاش‌های مربوط به احیای روند سازش را بررسی کردند در حالی که هنوز مسئله سوریه نیز نهایی نشده است و به نظر می‌رسد که فرصت برای میانجی‌گری عُمان در سایه حمایت پنهانی آمریکا تحت عنوان احیای تماس‌ها و مذاکرات بین رژیم صهیونیستی و «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین فراهم شده است.

نتانیاهو پیش از سفر به مسقط نیز با مسئولان برجسته اردن تماس برقرار کرده و مستقیما پس از سفر «محمود عباس» به عُمان رفت که همه این اتفاقات و همزمانی آنها نشان می‌دهد ارتباطی بین تماس‌هایی که با مدیریت عُمان انجام می‌شود، وجود دارد که بی‌ارتباط با اعمال فشار بر عباس به منظور دست کشیدن از موضع افراطی خود و گفت‌وگو با دولت آمریکا نیست.

روزنامه سعودی «الحیاة» نیز روز شنبه (دیروز) نوشت که ناظران پیش‌بینی می‌کنند که تماس‌های محرمانه‌ای بین دو طرف فلسطینی و اسرائیلی با هدف اصلاح توافقنامه‌های امضاشده بین دو طرف به خصوص توافقنامه اقتصادی که بیش از ۲۳ سال قبل امضا شده است، برقرار شود.

جنبش‌های حماس و جهاد اسلامی با صدور بیانیه‌ای سفر نتانیاهو به عُمان را محکوم کرده و تأکید کردند که عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی مانند پوششی برای ارتکاب جنایت‌های بیشتر این رژیم علیه ملت فلسطین و خنجر از پشت زدن به این ملت است. حماس همچنین تأکید کرد که این سفر پیامدهای خطرناکی برای ملت فلسطین و آرمان عادلانه آن خواهد داشت.