در دیدار با عادل الجبیر خواستار انجام تحقیقات شفاف درباره خاشقجی شدم

جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد روز گذشته در دیدار با عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی، خواستار تحقیقات شفاف درباره قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار عربستانی در داخل کنسولگری این کشور در استانبول ترکیه شده است.

متیس گفت روز شنبه با عادل الجبیر در کنفرانسی در بحرین دیدار کرده است. وی افزود: «چیزی که درباره آن حرف زدیم لزوم انجام تحقیقاتی کامل و شفاف بود. وزیر خارجه هم کاملا موافق بود و هیچ تردیدی نداشت. او گفت باید بفهمیم چه اتفاقی افتاده است.»

وزیر دفاع آمریکا در بخش دیگری از سخنانش اعلام کرد ارتش این کشور تجهیزاتی را به مرز مکزیک فرستاده است. این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که هزاران مهاجر از آمریکای مرکزی درصدد ورود به آمریکا از طریق این مرز هستند.

متیس روز گذشته نیز در کنفرانس امنیتی منامه درباره قتل جمال خاشقجی اظهارنظر کرد. وی گفت آمریکا همچنان با شرکای عرب و اسرائیلی خود در منطقه منافع مشترک امنیتی دارد و از احترام واشنگتن به سعودی‌ها کاسته نشده است.

رای الیوم در گزارش روز شنبه خود اخبار برخی رسانه‌ها مبنی بر احتمال اعمال مجازات و تحریم‌هایی توسط آمریکا علیه عربستان سعودی  را بی پایه و اساس دانست و نوشت این اظهارات مقامات آمریکایی تنها ژستی رسانه‌ای است و واشنگتن به هیچ وجه به خاطر منافع خود حاضر نمی‌شود کاری کند که متحد بزرگش یعنی ریاض را از دست بدهد.

گفتنی است جمال خاشقجی که با روزنامه واشنگتن پست همکاری می‌کرد، از تاریخ دوم اکتبر سال جاری میلادی پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد. مقامات ترکیه‌ای همان ابتدا اعلام کردند مدارکی در اختیار دارند که نشان می‌دهد یک تیم امنیتی سعودی خاشقجی را داخل کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسانده است.