رزمایش دریایی گسترده کشور‌های اروپایی در دریای بالتیک

روز گذشته رویترز گزارش داد آلمان به همراهی چندین کشور اروپایی امروز دوشنبه قرار است تمرینات دریایی مهمی را در سواحل فنلاند آغاز کنند. در این تمرینات 3 هزار و 600 ملوان و سرباز به همراه 40 کشتی و 30 هواپیمای از بیش از دوازده کشور اروپایی حضور دارند. تمرکز این رزمایش‌ها بر حفظ امنیت دریای بالتیک برای حمل و نقل تجاری قرار دارد.

 بنا به گزارش رویترز، کشورهای اروپایی رزمایش مهم دریایی را در دریای بالتیک آغاز می‌کنند تا خود را آماده «تهدیدات» ادعایی روسیه کنند. به نظر می‌رسد کشورهای اروپایی کشتی‌های خود را تجمیع کرده و در این میان آلمان نقش پیشرو را در میان کشورهای اروپایی بر عهده دارد تا با آنچه تهدیدات پیش بینی شده از بخش شرقی اروپا از سوی روسیه خوانده شده است، مقابله کنند.

روسیه بارها اعلام کرده است قصد انجام اقدام نظامی هیچ کشوری در اروپا را ندارد. در همین حال، کارشناسان نظامی غربی بر این باورند که در صورت بروز مناقشات نظامی روسیه دریای بالتیک را خواهد بست و خطوط تجاری را مسدود کرده و پشتیبانی نظامی کشورهای اروپای غربی از کشورهای حوضه دریای بالتیک در مجاورت با مرزهای روسیه را با مشکل مواجه خواهد کرد.

بنا به گزارش رویترز، دریای بالتیک دریای کم عمق و دارای تنگه‌های باریکی است که همین موضوع مسدود کردن آن را با میدان‌های مین آسان می‌سازد.

در طول این رزمایش‌ها کشتی‌های نظامی اروپا پاکسازی مین، محافظت و همراهی کشتی‌های باری و عملیات شبیه‌سازی را تمرین خواهند کرد.

بنا به گزارش رویترز، از سال 2014 و به دنبال الحاق کریمه به روسیه، آلمان در تلاش بوده تا نقش مهمی را در زمینه قدرت دریایی در اروپا برعهده بگیرد. بدین منظور آلمان از سال 2015 جلسات فرماندهی ناوگان دریایی را به طور منظم تشکیل داده و نیز یک مرکز فرماندهی جدید را در روستوک ایجاد کرد. این مرکز قرار است در سال 2023 برای رهبری اقدامات اروپا در دریای بالتیک عملیاتی شود.