نقشه «شورای ملی کردهای سوریه»برای "PYD"

«کامران حاجو» رئیس کمیته روابط خارجی شورای موسوم به «شورای ملی کرد» مدعی شد که تلاش‌هایی در سطح جهانی در جریان است تا مناطق کردنشین در شمال سوریه از تسلط حزب «اتحاد دموکراتیک» خارج شده و این شورا بر این مناطق مسلط شود.

او در گفت‌و‌گو با پایگاه کردستان۲۴، گفت که این تغییرات موجب خواهد شد تا حزب اتحاد دموکراتیک تنها تصمیم گیرنده کردهای سوریه نباشد.

کامران حاجو تأکید کرد که این اقدام در راستای جلب رضایت ترکیه صورت می‌گیرد و شورای کردی و دیگر گروههای سیاسی و عشایر منطقه جای حزب اتحاد دموکراتیک را خواهند گرفت.

این شخصیت کرد سوریه، در خصوص همراهی آمریکا نیز گفت: ایالات متحده بارها به صراحت به ما گفته است که با حزب اتحاد دموکراتیک هیچ توافق سیاسی ندارد و آمریکا اتحاد دموکراتیک را هم‌پیمان خود نمی‌داند و صرفا از آن برای مبارزه با داعش بهره می‌برد.

«شورای ملی کرد» یک تشکیلات کردی راست‌گرا است که در اکتبر ۲۰۱۱ در اربیل و با حضور «مسعود بارزانی» با ۱۱ حزب کردی سوریه اعلام موجودیت کرد و هم اکنون نیز مقر آن در اربیل قرار دارد. در مقابل نیز حزب اتحاد دموکراتیک (PYD) با نیروهای خود موسوم به «یگان‌های مدافع خلق» (YPG) بیشترین تسلط را بر مناطق کردنشین در شمال سوریه دارد. تشکیلاتی که از سوی ترکیه تروریستی نامیده می‌شود و هم اکنون اصلی‌ترین هم‌پیمان آمریکا در روند مبارزه با داعش در شرق سوریه است.