واشنگتن‌پست تحقیقات عربستان را فرمالیته دانست

روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست که محل فعالیت رسانه‌ای جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد محمد بن‌سلمان، ولی‌عهد رژیم سعودی بوده، در سرمقاله خود به این نکته اشاره کرده که سعودی‌ها ادای تحقیقات در خصوص این پرونده را درمی‌آورند و به این ترتیب مانع پاسخ‌گویی به برخی سوالات باقی‌مانده می‌شوند.

بنابراین گزارش، این روزنامه آمریکایی می‌نویسد: «روایت ترکیه از این قتل که به رسانه‌ها درز کرده این است که این روزنامه‌نگار کهنه‌کار بلافاصله پس از ورود به کنسول‌گری سعودی در استانبول هدف حمله قرار گرفته، انگشتانش قطع شده و پیش از آنکه بدنش توسط یک پزشک قانونی که با یک اره استخوان‌بر به استانبول آمده بود قطعه‌قطعه شود، با تزریق ماده‌ای بیهوش شده است. آنچه ترکیه‌ای‌ها هنوز نمی‌داند و رجب طیب اردوغان نیز آنها را اعلام کرده این است که جسد جمال خاشقچی کجاست و چه کسی دستور قتل را داده و بر آن نظارت کرده است؟»

این روزنامه در ادامه می‌افزاید: «سعودی‌ها پاسخ هر دو سوال را می‌دانند و شاید آقای ترامپ هم بداند. کارشناسان متفق‌القول می‌گویند که چنین ماموریتی باید با اطلاع قبلی صورت گرفته باشد و به احتمال زیاد برای انجام آن دستور صادر شده است و باز هم به احتمال زیاد این دستور از جانب حاکم دوفاکتوی عربستان سعودی، ولی‌عهد محمد بن‌سلمان صادر شده است.»

به‌نوشته واشنگتن‌پست اما «سعودی‌ها با وانمود کردن به انجام تحقیقات از زیر سوالات در می‌روند. دادستان کل سعودی روز دوشنبه گذشته به استانبول رفت و با همتای ترکیه‌ای خود دیدار کرد. از آن بدتر، ترامپ هم به‌جای تقاضا برای تحقیقاتی مستقل با سعودی‌ها در این بازی همراه شده است.»

سرمقاله واشنگتن‌پست از کنگره آمریکا خواسته تا با احضار «جینا هاسپل»، رئیس سیا و سایر مقامات ارشد آمریکایی مشخص کند که آنها چه می‌دانند و سپس تصمیمی قاطع بگیرد، تصمیمی که می‌تواند شامل بازشکل‌دهی به روابط ایالات متحده با عربستان سعودی باشد.