پایان صبر ترکیه در پرونده قتل خاشقجی

پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی الجزیره در پی اظهار نظر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، مبنی بر اینکه برخی در پرونده قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار مخالف عربستانی، در پی نجات «یک نفر» هستند، در گزارشی نوشت: صبر ترکیه در پرونده قتل خاشقجی حدی دارد که روزی به سر خواهد آمد. در این پرونده تلاش‌هایی می‌شود تا در رسیدن به نتیجه تاخیر شود و هدف نجات یک فرد است. این سخنِ تحلیلگران نیست بلکه اظهار نظر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، است، برخی معتقدند نه اردوغان و نه آنانی که در پی مخفی نگه داشتن یک نام در این پرونده‌اند، نیازی ندارند نام چنین فردی را اعلام کنند بلکه آنچه مهم‌تر است همکاری عربستان در پرونده‌ای است که امروز در برابر دیدگان جهانیان قرار گرفته است. این یک جنایت بین‌المللی است که بی‌شک تبعاتی را برای عربستان به دنبال خواهد داشت و دقیقا با استناد به همین ایده است که برخی می‌گویند عربستان در پی وقت‌کشی است تا دامنه تحقیق به سمت و سویی نرود که برای ریاض خرسند کننده نیست.

در ادامه این گزارش آمده است: نگاه برخی از کارشناسان به دیدار دادستان کل عربستان از ترکیه نیز بر اساس همین ایده است. از زمانی که سعود المعجب، دادستان کل عربستان، وارد استانبول شد به گونه‌ای رفتار کرد که گویا فقط برای طرح پرسش به ترکیه اعزام شده است و وظیفه ندارد به پرسش‌های ترکیه پاسخ دهد. او که از محل وقوع جنایت دیدار کرده است به همتای ترکیه‌ای خود توضیحی درباره فردی نداده است که گفته می‌شود از تبعه ترکیه است و در پرونده قتل دست داشت ضمن اینکه برای تعیین سرنوشت جسد قربانی حادثه نیز هیچ کمکی به ترکیه نکرد و حتی سعی کرد در محوری‌ترین سئوال، یعنی چه کسی جوخه ترور را برای قتل خاشقجی اعزام کرد؟ وارد نشود، تا در ادامه لازم باشد ترکیه یک بار دیگر منتظر سفر دادستان کل عربستان بماند به این امید که بتواند از او متن اظهارات و اعترافات هیجده متهم پرونده را دریافت کند.

این پایگاه اینترنتی در ادامه نوشت: در هر حال سنگ‌اندازی غیرمنطقی در مسیر تحقیقات در پرونده برای ترکیه خرسند کننده نیست، در چنین شرایطی این سئوال مطرح می‌شود که آیا آنان از همکاری با عربستانی که در این پرونده یک گام به جلو و یک گام به عقب بر می‌دارد، مایوس می‌شوند؟ اگر چنین باشد باید گفت آنکارا به زودی راه خود را در این پرونده در پیش خواهد گرفت، اما اینکه زمان آن کی باشد بستگی به دلایل و مستنداتی دارد که در اختیار آنکاراست با این بیان ممکن است ترکیه به زودی ابعاد مخفی این پرونده را فاش کند.

البته اردوغان پیش از این اظهار داشت ابعاد مخفی پرونده را در نشست چهار جانبه اخیر استانبول، در اختیار روسای روسیه، آلمان و فرانسه گذاشت و حتی بخشی از این اطلاعات در اختیار آمریکا قرار گرفت. سخنگوی کاخ سفید در این باره گفت، دولت آمریکا برای واکنش علیه عربستان برخی از گزینه‌ها را در دست بررسی دارد. این اظهارات در شرایطی بیان شد که سی‌آی‌ای هم گزارشی را در باره قتل خاشقجی در کنسولگری عربستان تهیه کرده است. گفته می‌شود مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، به عمد نخواسته است به نوار صوتی‌ای که گفته می‌شود سند ارتکاب جنایت است گوش دهد تا بعدا مجبور نشود درباره آن با خبرنگاران صحبت کند، اما دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، که پیش از این از مخفی‌کاری قابل توجه در این پرونده سخن گفته بود، ممکن است این نوار صوتی را گوش نکرده باشد، اما حتما از محتوای آن آگاه است، اگر چه در این زمینه سکوت کرد.

نیک رابرتسون روزنامه نگار آمریکایی در پایگاه اینترنتی شبکه سی ان ان نوشته است رئیس جمهوری آمریکا به دلیل مواضعی که در حمایت از ولیعهد عربستان اتخاذ کرده است ممکن است، مجبور شود هزینه بپردازد. در همین مقاله آمده است ترامپ به تنهایی قادر است پرونده قتل خاشقجی را به سر انجام برساند.