قتل خاشقچی؛ اهرم فشار واشنگتن علیه ریاض برای توقف جنگ یمن

 بعد از اظهارات وزرای دفاع و خارجه آمریکا درباره لزوم پایان یافتن جنگ یمن، اکنون در محفل‌های سیاسی ایالات متحده گفته می شود که کاخ سفید می‌خواهد از اهرم فشار جدیدی علیه سعودی‌ها برای توقف حملات علیه یمن استفاده کنند.

شبکه «سی. ان. ان» به نقل از چند تن از مقامات دولتی و دیپلمات‌های آمریکایی گزارش داد که دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور این کشور سعی می‌کند با بهره‌برداری از ماجراجویی سعودی‌ها در قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد خود در کنسولگری استانبول، ریاض را مجبور به پایان جنگ یمن و آشتی با قطر کنند.

این مقامات که نامشان فاش نشد معتقد هستند اکنون زمان بسیار مناسبی برای پیشبرد اهداف طولانی‌مدت آمریکا در منطقه است، از جمله پایان دادن به بمباران‌های ائتلاف سعودی علیه یمن که بحران انسانی را در این کشور ایجاد کرده است.

آنها می‌گویند علی‌رغم اینکه بحران یمن و همچنین اختلافات با قطر، مسائلی نیستند که یک‌شبه بتوان آنها را برطرف کرد، اما دولت ترامپ امیدوار است که بتواند تا پایان سال در هر دو موضوع پیشرفت‌های قابل توجهی به‌دست آورد و از همین الان نیز علنا درخواست‌های تحکم‌امیزی برای پایان دادن به بحران‌ها از مقامات ریاض دارد.

یک منبع در کنگره آمریکا نیز به سی.ان.ان گفت که قتل خاشقچی باعث شد متوجه مشکل بزرگتری را در روابط واشنگتن-ریاض شوند و همین تحرکات تازه‌ای در بین قانونگذاران آمریکایی برای تصویب طرحی جهت پایان دادن به مشارکت یالات متحده در جنگ یمن ایجاد کرد. این در حالی است که طرح‌های پیشین برای توقف نقش آمریکا در جنگ یمن، همگی با مخالفت جمهوری‌خواهان مواجه شده بود.

این منبه همچنین توضیح داد که تلاش‌ها برای محدود کردن مشارکت واشنگتن با ریاض در جنگ علیه یمن و فشارها به کاخ سفید برای واکنش نشان دادن به قتل خاشقچی، با هدف نشان دادن بی‌مبالاتی و بی‌پروایی رژیم سعودی و «محمد بن سلمان» ولی‌عهد آن است.

ژنرال «جیمز متیس» وزیر دفاع و «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا بامداد چهارشنبه ضمن درخواست از ائتلاف سعودی برای توقف حملات علیه یمن، گفتند که حداکثر طی یک ماه آینده باید روند مذاکرات طرف‌های یمنی برای حصول توافق صلح آغاز شود.

جنگ رژیم سعودی علیه یمن از ششم فروردین سال 1394 آغاز شده و هنوز ادامه دارد. این جنگ که با حمایت سیاسی و تسلیحاتی و مشارکت محدود آمریکا، فرانسه، انگلیس و مشارکت مستقیم امارات (و برخی کشورهای دیگر مثل سودان) در قالب «ائتلاف عربی»‌ و به رهبری ریاض ادامه دارد، تاکنون بیش از 50 هزار یمنی را به کام مرگ کشانده است. 

روزنامه واشنگتن‌پست سوم آگوست (12 مرداد 97) به نقل از نهاد مستقل و مطالعاتی درباره تلفات جنگ‌ها به نام «ACLED» نوشت، تلفات جنگ در یمن به دستکم ۵۰ هزار نفر رسیده، اما رسانه‌های بین‌المللی همچنان آمار قبلی خود مبنی بر 10 هزار کشته را ذکر می‌کنند. طبق اعلام قبلی نهادهای حقوق بشری یمنی، بیش از 30 هزار نفر نیز در نتیجه غیرمستقیم جنگ جان باخته‌اند که عمده آنان بیمارانی هستند که به دلیل محاصره زمینی، هوایی و دریایی عربستان، یا داروی کافی دریافت نکرده‌اند یا موفق نشده‌اند برای درمان به خارج از یمن منتقل شوند.