افزایش 11 میلیارد دلاری مدرن سازی زرادخانه هسته‌ای آمریکا

دیوان محاسبات آمریکا روز گذشته در گزارشی اعلام کرد هزینه‌های مربوط به مدرن سازی کلاهک موشک بالستیک  W88 Trident II و بمب اتمی B61-12 در زرادخانه هسته‌ای این کشور نزدیک به 11 میلیارد دلار افزایش یافته است.

در گزارش دیوان محاسبات آمریکا آمده است: گزارش درباره هزینه اولیه 2.6 میلیارد دلاری نشان دهنده 11 درصد افزایش نسبت به برآورد گزارش شده در سال مالی 2015 است.

 دیوان محاسبات آمریکا در این گزارش یادآور شد که در برنامه مربوط به بمب اتمی B61-12، هزینه اولیه 8.3 میلیارد دلار نشان دهنده افزایش 1.2 درصدی این هزینه ها نسبت به برآورد اولیه در سال مالی 2013 است.

باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا برنامه 1.5 تریلیون دلاری مدرن سازی تسلیحات هسته ای این کشور طی30  سال را تصویب کرد. دونالد ترامپ، رئیس جمهور فعلی آمریکا نیز بودجه اختصاصی به منظور مدرن سازی زرادخانه هسته ای این کشور را مورد تائید قرار داد.

بنا به گزارش ها، هزینه نوسازی و حفاظت از زرادخانه هسته ای آمریکا در 30 سال آینده بیش از یک هزار و 200 میلیارد دلار خواهد بود. بر اساس گزارش پیشین دفتر بودجه کنگره، برنامه های کنونی برای نوسازی هواپیماها و کشتی های قدیمی و سیلوهای موشکی، که زرادخانه هسته‌ای آمریکا را تشکیل می دهند، چیزی بالغ بر 50 درصد بیشتر از آن خواهد بود که آمریکا فقط از تجهیزات فعلی خود محافظت کند.

بر اساس گزارش دفتر بودجه کنگره، هزینه های نوسازی از 29 میلیارد دلار در سال 2017 به 47 میلیارد دلار در سال 2027 افزایش خواهد یافت و در اوایل سال 2030 به بعد هم هر ساله با حدود 50 میلیارد دلار افزایش همراه خواهد بود.

این در حالی است که، ان بی سی نیوز پیشتر از تمایل شدید رئیس جمهور آمریکا برای توسعه زرادخانه های هسته ای این کشور خبر داد.