آمریکا باید به حمایت از کشتار یمنی‌ها پایان دهد

روزنامه آمریکایی شیکاگو تریبیون در گزارشی نوشت: تابستان امسال یک جنگنده سعودی، اتوبوسی را در شمال یمن هدف قرار داد و ریاض ادعا کرد نیرو‌های انصارالله در این اتوبوس بوده‌اند. اما وقتی نیرو‌های امدادی به محل حادثه رسیدند خبری از نیرو‌های انصارالله نبود. مسافران این اتوبوس تنها ۶۰ کودک یمنی ۸ تا ۱۴ ساله بودند که به همراه معلم‌هایشان به اردوی تابستانه رفته بودند.

در پی این حمله جمعاً ۵۱ نفر کشته شدند که ۴۰ نفر از آن‌ها کودک بودند. یکی از اعضای سازمان نجات کودکان در مصاحبه با واشنگتن پست گفت: «این کودکان هستند که تاوان جنگ یمن را می‌دهند نه طرفین درگیر در جنگ».

حمله بی‌رحمانه عربستان سعودی به یمن که ۳ سال و نیم به طول انجامیده است شبه جزیره یمن را دچار بدترین فاجعه بشری کرده است. براساس آمار سازمان ملل بیش از ۱۶ هزار غیرنظامی در جنگ یمن یا کشته یا زخمی شده‌اند. نزدیک به ۱۴ میلیون نفر –تقریباً نیمی از جمعیت یمن- در آستانه قحطی هستند. این کشور حتی دچار بدترین نوع شیوع بیماری وبا در تاریخ جهان مدرن شده است که طی آن بیش از یک میلیون نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند.

آنچه آمریکایی‌ها باید به آن توجه کنند این است که دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا تلاشی برای پایان دادن به این قتل عام انجام نمی‌دهد. جالب است که رژیم سعودی و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به دلیل قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار مخالف سعودی با انتقادات گسترده از سوی غرب مواجه شده‌اند، اما نقش عربستان در جنگ یمن با این شدت تقبیح نشده است. غرب باید تجاوز عربستان سعودی به یمن را هم به اندازه قتل خاشقجی محکوم می‌کند.

امارات و عربستان که از دوستان قدیمی آمریکا هستند جنگ یمن را به راه انداخته‌اند. اما اخیراً «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا هم به همتای انگلیسی خود پیوسته و خواستار آتش بس در یمن شده است. پمپئو اعلام کرد جنگ یمن بایان پایان یابد و مردم این کشور باید در صلح التیام یابند.

اما جای یک چیز در سخنان او کم بود، آن هم اشاره به مشارکت آمریکا در بحران یمن است. آمریکا به جنگنده‌های عربستان که یمن را بمباران می‌کنند، سوخت‌رسانی می‌کند. واشنگتن همچنین تسلیحات و اطلاعات در اختیار نیرو‌های عربستان و امارات قرار می‌دهد. جنگنده‌هایی که آمریکا به آن‌ها سوخت می‌دهد از آغاز جنگ یمن تاکنون ۱۸ هزار حمله انجام داده‌اند و دست‌کم، یک‌سوم این حملات مواضع غیرنظامیان را هدف گرفته‌اند. عربستان بیمارستان ها، تاسیسات آبرسانی، نیروگاه‌های برق، مزارع کشاورزی و حتی قایق‌های ماهیگیری را هدف قرار داده است.

درخواست پمپئو برای برقراری آتش بس در یمن به تنهایی کافی نیست و آمریکا باید فوراً حمایت نظامی از ائتلاف سعودی را متوقف کند. این اقدام پیامی صریح به سعودی‌ها ارسال می‌کند، آن هم این است که خواست آمریکا برای آتش بس جدی است. این کار باید مدت‌ها پیش انجام می‌شد و مداخله آمریکا در کشتار سیستماتیک یمنی‌های بی گناه را پایان می‌داد.