ادعای پمپئو: روسیه امنیت آمریکا را تضعیف می‌کند

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا مدعی شد روسیه امنیت این کشور را تضعیف می‌کند.

وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با فاکس نیوز مدعی شد: رئیس جمهور (آمریکا) بارها با صراحت اعلام کرده بسیار خواهان داشتن ارتباط خوب با روسیه است. اما نیاز است تا اقداماتی برای تغییر رفتار در این باره صورت گیرد. آنها (روس ها) سبب ایجاد چالش‌ها، مشکلات و کاهش امنیت آمریکا می‌شوند.

پمپئو در ادامه با تکرار ادعای واشنگتن مبنی بر پایبند نبودن مسکو به تعهدات خود تحت پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد، از روسیه خواست به این پیمان پایبند باشد. او گفت: اگر ما بتوانیم آنها را متقاعد کنیم باید با آنها مذاکره داشته باشیم، همان کاری که من در زمان اداره سازمان سیا، سازمان اطلاعاتی آمریکا، انجام دادم و با همتای روس خود گفتگو داشتم. اگر بتوانیم مذاکراتی را شکل دهیم که از طریق آن باعث تغییر رفتار آنها شویم به طوری که آمریکایی‌ها در معرض خطر قرار نگیرند، این یک اتفاق فوق العاده خوب خواهد بود.

او گفت رئیس جمهور و دیگر اعضای کابینه آمریکا را به انجام اینکار تشویق کرده است.

این ادعای پمپئو در میان تنش‌های بوجود آمده در خصوص تصمیم واشنگتن برای خروج از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد مطرح شد.

به دنبال متهم کردن روسیه به مداخله در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا، روابط میان مسکو و واشنگتن دچار تنش شد. مسکو بارها با رد تمامی اتهامات مطرح شده از سوی مقامات آمریکا این اتهامات را بی اساس خواند، زیرا واشنگتن تاکنون هیچ مدرکی در اثبات ادعای خود ارائه نکرده است. دو کشور همچنین همدیگر را متهم به نقض پیمان‌های کنترل تسلیحات نظامی بویژه پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد می‌کنند.

در اواخر اکتبر رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد کشورش به دلیل «نقض» پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میانبرد از سوی روسیه، از این پیمان خارج می‌شود. این در حالی است که روسیه با رد هرگونه نقض این پیمان، اقدام آمریکا برای خروج از آن را محکوم کرد.

در عین حال تصمیم رئیس جمهور آمریکا برای خروج از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد با انتقادات بسیار از سوی کشورهای دیگر نیز همراه شد و سبب افزایش نگرانی‌ها در خصوص به خطر افتادن امنیت جهانی به دلیل تشدید احتمالی تنش‌ها ناشی از رقابت تسلیحاتی  میان دو طرف شد.