احتمال آزادی زندانیان مطرح در عربستان؛ اولین قدم رو به عقب

این افشاگر با عنوان مجتهد در فضای مجازی پیش بینی کرد که محمد بن سلمان ولیعهد سعودی شماری از بازداشت شدگان را برای کاهش تنش روزافزون از زمان کشته شدن جمال خاشقجی روزنامه‌نگار سعودی در دوم اکتبر (10 مهر) در کنسولگری سعودی در استانبول آزاد کند.

مجتهد گفته است انتظار می‌رود به زودی شاهزادگان، تجار و بزرگان و شاید برخی شیوخ و اندیشمندان برجسته آزاد شوند که این اقدام اولین شکست بن‌سلمان در مقابل فشارهای خاندان سعودی و گامی برای کاهش تنش به شمار می‌رود.

این فعال توئیتری سعودی که بیش از دو میلیون دنبال‌کننده در فضای مجازی دارد، و اطلاعاتی که ارائه می‌کند، بسیار مورد اعتماد است، پیشتر از خبرهایی مبنی بر وجود اختلافات و بحث و جدل شدید میان بن سلمان و نمایندگان خاندان حاکم در سرزمین حرمین شریفین خبر داده بود به طوری که خاندان حاکم وی را میان دو گزینه ترک ولیعهدی و تضمین عدم پیگرد و ادامه بقا در مناصب یا خلع و برکناری اجباری مخیر گذاشته بودند.

روزنامه القدس العربی از آزادی شاهزاده خالد بن طلال برادر ولید بن طلال در روز جمعه خبر داده بود، وی از ابتدای سال جاری میلادی در زندان بود، همچنین به شاهزادگان اجازه دیدار و نشست با یکدیگر که در گذشته ممنوع بود، داده شده است.

این روزنامه آورده بود که گشایش جدید در چارچوب اینکه بن سلمان کنترل و سیطره خود بر اوضاع را از دست داده و نیز در راستای تمایل پدرش ملک سلمان برای ایجاد گشایش و نیز اجرای خواسته‌های آمریکا برای در امان ماندن از تحریم‌های این کشور به سبب ترور جمال خاشقجی قرار دارد.

خاطر نشان می‌شود یک رسانه غربی گزارش داده بود دولت آمریکا فهرستی از خواسته های خود را از ولیعهد سعودی آماده کرده است که این فهرست از طریق وزیر خارجه و جرد کوشنر مشاور و داماد ترامپ به مقامات سعودی ابلاغ شده است.

براساس این فهرست، عربستان باید هرگونه فعالیت دیپلمات های سعودی در آمریکا را پیش از انجام آن به اطلاع دستگاه های امنیتی آمریکا برساند و آنها را لحظه به لحظه از تحولات مربوط به این فعالیت ها آگاه کند.

به نوشته تکنیکال ریپورت، این فهرست همچنین از عربستان می خواهد که فرمان عفو عمومی همه مخالفان عربستانی مقیم خارج را صادر و همه مسئولانی را که در فعالیت های امنیتی علیه مخالفان حکومت عربستان در خارج از مرزهای این کشور دست داشته اند، برکنار کند.

واشنگتن همچنین از ریاض خواسته است تا نقش های بیشتری به شاهزادگان نسل دوم و سوم برای مشارکت در حکومت و قدرت بدهد.

به گفته منابع یاد شده، ولیعهد سعودی از موضع ترامپ در قبال خودش از زمان آغاز بحران احساس رضایت نمی کند، زیرا احساس می کند که رئیس جمهور آمریکا به علت حادثه خاشقجی حمایتش از او را کم کرده است.