فرزند«سمیع الحق» جای پدر نشست

رسانه های پاکستان عصر یکشنبه خبر انتصاب فرزند سمیع الحق را به عنوان رهبر جدید جمعیت علمای اسلام شاخه سمیع رسانه ای کردند.

«سمیع الحق» پدر معنوی طالبان و رهبر جمعیت علمای اسلامی شاخه سمیع، شامگاه جمعه یازدهم آبانماه در شهر راولپندی و محل اقامت خود در یک حمله و بر اثر ضربات چاقو کشته شد.

الحق موسس مدرسه دارالعلوم حقانیه و رهبر جمعیت علمای اسلام پاکستان بود، وی در میان طالبان افغان و پاکستانی از نفوذ زیادی برخوردار بود، اما این بدان معنا نیست که وی به لحاظ تشکیلاتی رهبر گروه طالبان و یا سرکرده آنان باشد.

مولانا حامد الحق با تایید قتل پدرش بدست افراد ناشناس در خانه مسکونی در شهر راولپندی گفت : پدرش زمانی که در حال استراحت بود از سوی افراد ناشناس هدف حمله با چاقو قرار گرفت .

وی گفت : سمیع الحق برای شرکت در تظاهرات ضد دولتی به شهر راولپندی آمده بود و زمانی که به دلیل بسته بودن خیابان منتهی به شهر اسلام آباد نتوانست به پایتخت برسد به خانه مسکونی خود در شهر راولپندی بازگشت و در زمان قتل در حال استراحت بود .

گفته می شود زمانی که محافظان و راننده سمیع الحق برای مدتی خانه مسکونی را ترک کرده بودند قاتل با استفاده از فرصت پیش آمده با بالا رفتن از دیوار وارد خانه شده وی را به قتل رساندند.

*** زوایای تازه از کشته شدن سمیع الحق

در پی ترور مرموز رئیس جمعیت علمای اسلام شاخه سمیع‌الحق، پلیس تحقیقات خود را آغاز و به سرنخ‌های مهمی دست پیدا کرد.

به نقل از جنگ نیوز، پلیس شهر راولپندی اعلام کرد: به‌دنبال شکایت «حامدالحق» فرزند رئیس پیشین حزب جمعیت علمای اسلام شاخه سمیع‌، تحقیقات پلیس آغاز شده و در نخستین گام، قدم‌های مهمی برای حل این ترور مرموز برداشته شد.

گزارش‌ها حاکی است؛ این عالم مشهور دیوبندی پاکستان روز جمعه ساعت 18 با حمله افراد ناشناس و بر اثر اصابت 12 ضربه عمیق چاقو به شکم، سینه و گوش جان خود را از دست داد و این اتفاق در حالی رخ داد که مسئول حفاظت او سر پُست خود حاضر نبود.

تحقیقات اولیه پلیس و بازجویی‌ها از اهل خانه و همچنین نیروهای حفاظتی نشان می‌دهد که دو فرد که از گذشته با سمیع‌الحق آشنایی داشته‌اند به‌قصد ملاقات با وی وارد منزل شده و تأکید کرده‌اند که ملاقات آنان باید به‌صورت مخفیانه انجام شود.

پلیس بررسی دوربین‌های مداربسته موجود و همچنین دوربین‌های نزدیک را آغاز کرده است و احتمال می‌دهد که تصاویر موجود به یافتن سرنخ‌های خوبی منجر شود.

علاوه بر این به‌دستور دادستان قضایی تلفن همراه سمیع‌الحق نیز به‌صورت کامل بررسی و تفتیش خواهد شد تا هر گونه سرنخ احتمالی از آن خارج شود.

نخستین گمانه‌زنی‌های پلیس حاکی از آن است که قاتلان بیش از یک نفر بوده‌اند و برای بازجویی‌های بیشتر دو کارگر خانه بازداشت شده‌اند.

این دو فرد اعلام کرده‌اند که سمیع‌الحق آنان را برای خرید غذا و مایحتاج خانه به بیرون فرستاد و خرید آنها تنها 15 دقیقه طول کشید ولی زمانی که به منزل بازگشتند پیکر غرقه به خون وی را یافتند و از 2 نفری که به‌قصد ملاقات با سمیع‌الحق وارد منزل شده بودند نیز خبری نبود.

گفتنی است خانواده سمیع‌الحق و برخی کارشناسان پاکستانی مدعی هستند توطئه قتل وی از سوی کشورهای خارجی مانند عربستان، افغانستان یا آمریکا برنامه‌ریزی و اجرا شده است.