رازهایی که با کشتن خاشقچی به زیر خاک رفت

پس از ناپدید شدن خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول هجمه گسترده جهانی علیه آل سعود به راه افتاد که این امر سبب زلزله سیاسی برای 'محمد بن سلمان' ولیعهد عربستان به وجود آورد.

این زلزله سیاسی سبب شد تا همپیمانان وی از جمله آمریکا نیز به قتل خاشقچی واکنش نشان داده و آن را محکوم کنند.

آل سعود برای فرار از این هجمه جهانی، بارها دست به دامن غرب شده به طوری که به دنبال دادن امتیاز بیشتر به آنها به ویژه ترکیه برای جلوگیری از افشاگری راز قتل این روزنامه نگار منتقد آل سعود در استانبول شده است.

ترکیه نیز از فرصت به وجود آمده از قتل خاشقچی به خوبی استفاده کرده و با امتیاز گرفتن از رژیم سعودی تنها به صورت کلی به این حادثه پرداخته تا بتواند افکار عمومی جهان را تحت تاثیر قرار دهد.

قتل خاشقچی بعد از گذشت بیش از یک ماه همچنان در صدر اخبار رسانه های جهان قرار دارد و کارشناسان سیاسی کشورهای مختلف به ابعاد این جنایت می پردازند.

با گذشت چند هفته از قتل خاشقچی برخی مستنداتی از سوی رسانه های غربی منتشر شده که نشان می دهد، وی رازهایی در سینه داشته که با افشاگری آنها خطر بزرگی بن سلمان و آل سعود را تهدید می کرده است .

خاشقچی درگذشته از مشاوران آل سعود بوده و قطعا مسائلی را می دانسته که پایه های حکومت این خاندان را به لرزه در می آورده که نظرات انتقادی و افشاگری وی به عنوان یک روزنامه نگار مخالف و تحمل نکردن آن از سوی این نظام، سبب قتل وی شده است.

مهمترین عاملی که همچنان قتل خاشقچی را در راس برنامه های خبری جهان قرار داده، نحوه قتل و افشاگری ابعاد جدید از سوی برخی صاحب نظران و کارشناسان سیاسی بوده است.

عربستان با شیوه های خاموش بارها مخالفان خود را سربه نیست کرده که این موضوع به دلیل حمایت غرب هیچ گاه انعکاس خبری داده نشده است.

آل سعود بارها علیه روزنامه نگاران و شهروندان خود اینگونه جنایات را انجام داده که حادثه اخیر اولی و یا آخرین برای این رژیم نیست.

** سابقه جنایات عربستان علیه روزنامه نگاران

'ترکی حسن' فعال سیاسی و کارشناس نظامی سوریه تاکید کرد که جنایات عربستان علیه روزنامه نگاران و نویسندگان مسبوق به سابقه است و در گذشته نیز موارد مشابه انجام شده است.

حسن با اشاره به قتل فجیع خاشقچی روزنامه نگار منتقد آل سعود افزود که عربستان دسامبر 1979 میلادی نیز در جنایتی دیگر 'ناصر السعید' فعال و روزنامه نگار و نویسنده مبارز و رادیکال سعودی را در سفارت عربستان در بیروت ربوده و او را با انداختن در استخر اسید کشت.

السعید نویسنده عربستانی در کتاب خود به نام 'تاریخ آل سعود' واقعیت های بسیار زیادی را درباره تاریخ سیاه و خونبار این خاندان قدرت طلب ذکر کرده بود. وی در سال 1979 از سوی ماموران رژیم سعودی در بیروت ربوده شد و برای قتل به عربستان منتقل شد.

فعال سیاسی سوریه تصریح کرد: این تنها حادثه ای نیست که توسط آل سعود اتفاق افتاده زیرا قبلا نیز 'شیخ باقر نمر النمر' رهبر شیعیان عربستان نیز توسط این رژیم دستگیر و به شهادت رسید.

شیخ نمر یکی از برجسته ترین زندانیان سیاسی عربستان بود که در تاریخ 23 مهر 1393 به اتهام انتقاد از حکومت و درخواست برای برگزاری انتخابات در این کشور به اعدام محکوم شد.

حسن در ادامه با تاکید بر این که باید همه عاملان و آمران قتل خاشقچی محاکمه شوند، افزود، رژیم عربستان با کشتن وی در کنسولگری کشورش در استانبول لطمه بزرگی به قوانین و مقررات مکان های دیپلماتیک در جهان و کنوانسیون های موجود در ارتباط با آن زد.

وی خاطر نشان کرد، خاشقچی درگذشته از ارکان نظام سعودی بود که نظرات انتقادی وی به عنوان یک روزنامه نگار مخالف آل سعود و تحمل نکردن آن از سوی این نظام سبب قتل وی شد.

این تحلیلگر سیاسی سوری بیان کرد: عربستان در جریان سرکوب مردم این کشور نیز به خاطر مخالفت با سیاست های رژیم ، جنایات زیادی را علیه آنان انجام داده که برخی از این جنایات آشکار و بیشتر آن مخفی مانده که تنها چندین حادثه به دلیل افشاگری ها تاکنون نمایان شده که یکی از آنها قتل خاشقچی است.

وی گفت: جنایتی که عربستان در طول سال ها علیه مردم این کشور انجام می دهد، تمام نشده، زیرا در آینده صحنه های جدیدی از این حادثه ها نمایان می شود.

حسن افزود: سران رژیم آل سعود ریشه در افکار وهابی دارند و اینگونه جنایات از آنها سر می زند و تروریست های 'داعش' نیز ساخته همین فکر است .

** باج خواهی ترکیه از عربستان

این فعال سیاسی سوری با اشاره به سخنان هفته گذشته 'رجب طیب اردوغان' رئیس جمهوری ترکیه در نشست هفتگی حزب 'عدالت و توسعه' در مجلس این کشور، گفت: اردوغان در سخنرانی خود همه چیز را افشا نکرد، زیرا به دنبال باج خواهی از عربستان است.

کارشناس نظامی سوری ادامه داد: قطعا ترکیه توافق مخفی با عربستان در موضوع خاشقچی دارد و نمی خواهد واقعیت ها را به طور کامل افشا کند.

وی ادامه داد: اردوغان به دلیل شرمندگی مخالفان داخلی که به دنبال حقیقت این ماجرا هستند، بخشی از اطلاعات را منتشر می کند و در سخنرانی دیروز (شنبه) آن مشخص بود که به تمام جزئیات موضوع نپرداخته است.

** شرمندگی آمریکا از قتل خاشقچی

این فعال سیاسی سوری گفت: 'دونالد ترامپ' رئیس جمهوری آمریکا در قضیه خاشقچی شرمنده افکار عمومی شده، زیرا خود را حامی رژیم عربستان می داند.

حسن تاکید کرد: ترامپ همانطور که عربستان را به 'گاو شیرده' تشبیه کرده، می داند که این رژیم این جنایت را انجام داده، ولی نمی تواند به صورت آشکار و سریع آن را اعلام کند.

وی تصریح کرد: سرنوشت کنونی 'محمد بن سلمان' ولیعهد سعودی تابع سه عامل است، نخست حمایت کامل آمریکا، دوم حمایت ترکیه که نقش این کشور ضعیف تر از ایالت متحده و سوم خانواده حاکم در عربستان است که قطعا در آینده خطراتی برای بن سلمان به وجود خواهد آمد.

وی ادامه داد: اگر روسیه در مقطع تاریخی کنونی که برای رژیم آل سعود حوادثی رقم خورده در صحنه به صورت فعال تر حضور یابد و ابتکار عمل را در ارتباط با آن به دست گیرد، می تواند تاثیر گذار باشد.

به گفته فعالان رسانه‌ای عرب، نگرانی اطرافیان و نزدیکان ولیعهد سعودی را فرا گرفته و همچنان به دنبال باج دهی به کشورهای غربی هستند.

این حادثه نشان داد که سران سعودی افکاری تندرو دارند و این تفکر سبب شد تا گروه های تروریستی در خاورمیانه تشکیل و خطری برای اتحاد و همبستگی مسلمانان باشند.