فرزند «سمیع الحق» رهبر حزب جمعیت علمای اسلام پاکستان شد

مولانا «حامد الحق» به جای پدر رهبری حزب جمعیت علمای اسلام شاخه سمیع الحق را به عهده گرفت.

رسانه های پاکستان خبر انتصاب فرزند سمیع الحق را به عنوان رهبر جدید جمعیت علمای اسلام شاخه سمیع منتشر کردند.

حامد الحق در زمینه کشته شدن پدرش گفت : سمیع الحق برای شرکت در تظاهرات ضد دولتی به شهر راولپندی آمده بود و زمانی که به دلیل بسته بودن خیابان منتهی به شهر اسلام آباد نتوانست به پایتخت برسد به خانه مسکونی خود در شهر راولپندی بازگشت و در زمان قتل در حال استراحت بود .

تحقیقات اولیه پلیس و بازجویی‌ها از اهل خانه و همچنین نیروهای حفاظتی نشان می‌دهد که دو فرد که از گذشته با سمیع‌الحق آشنایی داشته‌اند به‌قصد ملاقات با وی وارد منزل شده و تأکید کرده‌اند که ملاقات آنان باید به‌صورت مخفیانه انجام شود.

نخستین گمانه‌زنی‌های پلیس حاکی از آن است که قاتلان بیش از یک نفر بوده‌اند و برای بازجویی‌های بیشتر دو کارگر خانه بازداشت شده‌اند.

گفتنی است خانواده سمیع‌الحق و برخی کارشناسان پاکستانی مدعی هستند توطئه قتل وی از سوی کشورهای خارجی مانند عربستان، افغانستان یا آمریکا برنامه‌ریزی و اجرا شده است.

سمیع الحق پدر معنوی طالبان و رهبر جمعیت علمای اسلامی شاخه سمیع الحق، شامگاه جمعه یازدهم آبانماه در شهر راولپندی و محل اقامت خود با ضربات چاقو کشته شد و هنوز عاملان این ترور شناسایی نشده‌اند.

به دنبال ترور سمیع الحق سیاستمداران بزرگ پاکستانی واکنش نشان داده و این رفتار وحشیانه را محکوم کردند.

«عارف علوی» رئیس جمهور پاکستان در پیامی اعلام کرد: حادثه دلخراش ترور سمیع الحق همه مردم پاکستان را عزادار کرده است.

وی تصریح کرد: برای مبارزه با افکار افراط گرایانه درنگ نخواهیم کرد و محکم تر از قبل با هر فرد و گروهی که بخواهند امنیت کشور را خدشه دار کنند مبارزه می کنیم.

«عمران خان» نخست وزیر پاکستان نیز در واکنش به این اتفاق گفت: ترور سمیع الحق را به مردم پاکستان و خانواده او تسلیت می گوئیم و خدماتی که او به کشور ارائه کرد را هیچ گاه فراموش نخواهیم کرد.

برخی دیگر از چهره های مطرح پاکستانی از جمله «ژنرال قمر جاوید باجوا» فرمانده ستاد ارتش، «ثاقب نثار» رئیس دادگاه عالی پاکستان، «شهباز شریف» رئیس حزب مسلم لیگ شاخه نواز شریف و «فضل الرحمن» رئیس جمعیت علمای اسلام شاخه فضل الرحمن نیز ترور سمیع الحق را محکوم کرده و خواستار مجازات قاتلان او شدند.

حزب جمعیت علمای اسلام از با نفوذ‌ترین احزاب سیاسی پاکستان است که به دو شاخه سمیع الحق و فضل الرحمن تقسیم می‌شود.

در حال حاضر حامد الحق فرزند سمیع الحق رهبری حزب جمعیت علمای اسلام شاخه سمیع الحق را به عهده گرفته است.