اقدامات شرارت بار سعودی ها در عرصه سیاست خارجی

پایگاه اینترنتی رای الیوم نوشت: رژیم عربستان سعودی در سیاست خارجی خود با شکست‌های سنگینی روبرو شده است.

این منبع در مقاله‌ای به قلم عبد الستار قاسم نوشت: مقامات سعودی در چند سال گذشته و مشخصا از ابتدای قرن بیست و یکم اقدامات شرارت بار زیادی داشته اند و همه این اقدامات به شکست منجر شده است. سعودی‌ها در عراق دست به ماجراجویی زده و با آمریکایی‌ها برای ایجاد فتنه میان شیعیان و سنی‌های عراق همکاری کردند تا این کشور را تجزیه کنند ولی در برابر مقاومت جانانه نیرو‌های عراقی و ایران به شدت شکست خوردند. سعودی‌ها تلاش زیادی در جلب آمریکایی‌ها برای بیرون راندن ایران از عراق داشتند ولی در نهایت آمریکایی‌ها و سعودی‌ها از عراق، به استثنای بخش کوچکی از غرب این کشور، بیرون رانده شدند.

سعودی‌ها اقداماتی در لبنان برای فتنه گری میان شیعیان و سنی‌های این کشور داشتند و مزدوران خود را وادار به جنگ داخلی در لبنان کردند تا بتوانند حزب الله را نابود کنند ولی این بار نیز شکست خوردند و دست به ماجراجویی خطرناکی در بازداشت کردن سعد الحریری، نخست وزیر لبنان زدند. نتیجه این اقدام ریاض نیز باعث تقویت حزب الله شد و الحریری و شمار زیادی از نیرو‌های وابسته به ریاض جایگاه خود را در لبنان از دست دادند.

رای الیوم افزود: بزرگ‌ترین ماجراجویی سعودی‌ها در سوریه بوده است به طوری که حمایت تسلیحاتی و مالی هنگفتی از گروه‌های معارض مسلح در این کشور داشته اند. هدف عربستان سعودی سرنگون کردن نظام سوریه، تجزیه این کشور و فتنه گری میان شیعیان و سنی‌ها بوده است ولی در نهایت مزدوران وابسته به ریاض در برابر نظام سوریه شکست خوردند و بیشتر کمک‌های تسلیحاتی ریاض نیز در اختیار ارتش سوریه قرار گرفت. سعودی‌ها همچنان به ماجراجویی خود در یمن ادامه می‌دهند و این مسئله را از یاد برده اند که هرگز نمی‌توانند در برابر ملت یمن به پیروزی برسند.

رژیم سعودی منابع ملت عربستان و مردم یمن را به غارت می‌برد و باعث کشتار و آوارگی مردم یمن شده است. سعودی‌ها برای پایان دادن به جنگ در یمن از کمک آمریکا و انگلیس استفاده کرده ولی به هیچ نتیجه‌ای نرسیده اند. سعودی‌ها هیچ توجهی به نتایج جنگ وحشیانه و بیهوده خود در یمن ندارند.

در بخش دیگری از این مقاله آمده است: همچنین سعودی‌ها تلاش زیادی برای کشاندن آمریکا و رژیم صهیونیستی به سمت جنگ با ایران داشتند. این خواسته سعودی به شدت احمقانه است. آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها به نمایندگی از عربستان سعودی وارد جنگ نمی‌شوند و از رژیم‌های فرسوده و مستبد عربی در جنگ‌های خود استفاده می‌کنند. سعودی‌ها تلاش‌های گسترده‌ای نیز برای سرنگونی دولت قطر داشتند و در این راه از کمک کشور‌های عربی نیز استفاده کردند ولی نتوانستند به نتیجه برسند و قطر با کمک کشور‌های دیگر به مقاومت خود ادامه می‌دهد.

رای الیوم افزود: حماقت سعودی‌ها در مسئله خاشقجی بر همگان روشن شده است. این روزنامه نگار در ماه‌های گذشته تلاش کرد خود را از مواضع رژیم سعودی دور کند ولی به صورت وحشیانه‌ای نابود شد. دربار سعودی تصمیم گرفت این فرد را نابود کند و طرح‌هایی برای این هدف تدوین و در نهایت آن را اجرا کرد. اجرای این طرح در نهایت ساده لوحی، نادانی و عقب افتادگی صورت گرفته به طوری که تیم ترور سعودی در جنایت خود اسناد و مدارک زیادی برجا گذاشته است. تیم ترور سعودی به قدری احمقانه عمل کرد که نمی‌دانست چگونه اسناد جرم را از بین ببرد.

مسئله خنده دار این است که در تیم ترور کارشناسانی از جرم شناسی نیز حضور داشتند. خاشقجی در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول کشته شد. سعودی‌ها در ابتدا اصرار می‌کردند که وی از کنسولگری خارج شده و این در حالی بود که جهان انگشت اتهام خود را به سوی سعودی‌ها نشانه رفته بود. سعودی‌ها در توهمات خود فکر می‌کردند دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا می‌تواند آنان را نجات دهد. آنها خود را در بحران قرار دادند و ترامپ را در کمک به خود خلع سلاح کردند. شکی در این نیست که ترامپ به دنبال یاری رساندن به دربار سعودی از این بحران بوده ولی به مانند دیگر متحدان سعودی دست بسته است.

در بخش دیگری از این مقاله آمده است: زمانی که سعودی‌ها به این نتیجه رسیدند که دیگر نمی‌توانند فرار کنند، داستان سرایی‌های خود را درباره چگونگی کشته شدن خاشقجی در داخل کنسولگری شروع کردند که باعث افزایش شک و تردید درباره دست داشتن مقامات سعودی در قتل این روزنامه نگار شد. تاکنون دربار سعودی داستان قابل قبولی را درباره چگونگی کشته شدن خاشقجی روایت نکرده و همه این داستان‌ها به معنای دست داشتن ریاض در قتل این فرد بوده و همه تلاش‌های دربار سعودی برای تبرئه کردن محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان است. سعودی‌ها از ابتدا به دنبال آن بودند که دروغ‌های خود را برای مخاطب به درجه درستی و یقین برسانند ولی در این داستان سرایی‌ها شکست خوردند. امروز آنها در برابر سیلی از انتقادات جهانی قرار دارند چرا که تاکنون به پرسش‌های رجب طیب اردوغان، رئیسجمهور ترکیه پاسخ نداده اند. اگر سعودی‌ها از ابتدای این جنایت عاقلانه رفتار می‌کردند، می‌دانستند که هیچ نقطه گریزی وجود ندارد و باید حقیقت را بگویند. دروغ گویی چیزی جز زیان برای ریاض به همراه نداشته است. دروغگو برای مدت طولانی نمی‌تواند دروغ خود را پنهان کند.

رای الیوم در بخش پایانی این مقاله افزود: یکی از نقاط ضعف ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی این بوده که ولیعهد خود را که متهم اصلی این پرونده است به عنوان مسئول بازنگری در ساختار سازمان‌های امنیتی این کشور انتخاب کرده است. شاید پادشاه عربستان سعودی نمی‌داند که فرزندش متهم اصلی در عرصه بین المللی است. به نظر می‌رسد اخبار درست در اختیار پادشاه سعودی قرار نمی‌گیرد و به صورت تاریخی نیز اطرافیان حاکمان مستبد، مشتی دروغگو و منافق هستند. ولیعهد از پدرش خواست تا این بحران را حل کند ولی وی به مانند ضرب المثل قدیمی خواست ابرو را درست کند چشمش را کور کرد. به نظر می‌رسد هیچ فرد عاقلی در دربار سعودی وجود ندارد و هر عاقلی نیز وجود داشت یا از کشور فرار کرده یا زندانی و کشته شده است. منطقی نیست که سعودی‌ها از این همه شکست و ناکامی درس عبرت نگیرند. شکست‌های این رژیم به صورت مستمر ادامه دارد و هیچ تغییری در رفتار‌های آن حاصل نمی‌شود. هر انسانی از اشتباه‌های خود درس می‌گیرد و به مرور زمان تلاش می‌کند تا اشتباه‌ها و تصمیمات احمقانه تکرار نشود ولی سعودی‌ها درس نمی‌گیرند و به شهوات و ریخت و پاش اموال خود در جهان مشغول هستند و منافع و پیشرفت مردم را نادیده می‌گیرند.