آل سعود سابقه طولانی در ربودن منتقدان دارد

روزنامه واشنگتن پست می افزاید: 'فیصل الجربا' اواخر سال گذشته و همزمان با احساس خطر از عربستان گریخت. وی درحالی از عربستان فرار کرد که یک ولیعهد قدرتمند سعودی حامی وی دستگیر شد و یکی از دوستانش در همان زمان در زندان دولتی به طرز مشکوکی جان خود را از دست داد.

الجربا یک شیخ شناخته شده دریک قبیله بزرگ به پایتخت اردن رفت و به بستگانش پیوست. اما این پایان ماجرا نبود چرا که نیروهای امنیتی اردن در اوایل ماه ژوئیه خانه او را محاصره و وی را برای بازجویی به مکانی نامعلوم منتقل کردند. عوامل امنیتی اردن به خانواده الجربا اطمینان دادند که وی بزودی به خانه باز می گردد. اندکی بعد، این شیخ به مرز اردن با عربستان انتقال یافت و به مقامات سعودی تحویل داده شد.

هیچ اتهامی علیه الجربا 45 ساله مطرح نشد و در پنج ماه از زمان دستگیری خانواده وی هیچ مدرکی که نشان دهد او همچنان زنده است، بدست نیاورد.

در ادامه این گزارش واشنگتن پست عنوان شد: کشته شدن جمال خاشقچی روزنامه نگار عربستانی در استانبول توسط تیمی اعزامی از ریاض منجر به یادآوری اقدامات گذشته آل سعود در تعیقیب مخالفانش در خارج از عربستان از مخالفان عادی گرفته تا پناهندگانی از رده های بالای خانواده های سلطنتی عربستانی می شود.

اقدامات برای ساکت کردن منتقدان آل سعود به گذشته های دور و طی حکومت مقامات مختلف بازمی گردد. اما تحلیل گران می گویند که شاهزاده 'محمد بن سلمان' از زمان به قدرت رسیدن در سال گذشته با تعصب بی رحمانه و خشن به دنبال مخالفان و منتقدان آل سعود بوده است.

دولت عربستان برای بازگرداندن منتقدان ابتدا انها را گول می زند، از دولت های منطقه ای می خواهد آنها را دستگیر و حتی دست به ربودن بی شرمانه آنها در اروپا می زند.

دادستان کل ترکیه پیش تر گفته بود که جمال خاشقچی پس از ورود به کنسولگری عربستان در ترکیه خفه و پس از ان جسدش تکه تکه شده است.

منتقدان ریاض یا از اتاق های هتل ها یا خودروهای شخصی ربوده می شدند و یا هواپیماهای انها در مسیر مورد نظر عوامل امنیتی عربستان تغییر مقصد می داد. یک شاهزاده مخالف سعودی پیش تر در دادگاه گفته بود که عوامل آل سعود به گردن وی ماده ای را تزریق کرده و وی را سوار بر یک جت شخصی در ژنو کردند و پس از ان به ریاض منتقل شد. سالها بعد زمانی که این شاهزاده مخالف تصمیم گرفت عربستان را ترک کند بار دیگر ناپدید شد و از آن زمان به بعد خبری از او نیست.

یک زن عربستانی فعال حقوق زنان که سال گذشته برای پناهندگی در آمریکا درخواست داده بود، گفت: ما می دانیم که آل سعود می تواند ما را بکشد و خانواده ما را نابود کند. همیشه این گونه بوده است.

واشنگتن پست در ادامه تاکید کرد: الجربا یک دوست باسابقه و مطمئن شاهزاده 'ترکی بن عبدالله' بود. ترکی بن عبدالله نوامبر گذشته همزمان با بازداشت صدها نفر از جمله اعضای خانواده های سلطنتی در یک عملیاتی که آل سعود آن را عملیات ضد فساد گذاشته بودند، دستگیر شد.

اولین گزارش در مورد ربودن شدن افراد با حمایت های آل سعود در 22 دسامبر 1979 منتشر شد زمانی که 'ناصر السعید' اولین مخالف برجسته ال سعود در بیروت ناپدید شد. وی به دلیل سازماندهی اعتصاب کارگران و ایجاد شورش زمانی را در زندان سپری کرد و پس از مدتی از عربستان گریخت. السعید پس از فرار از کشورش به انتقادهایش از آل سعود ادامه داد. پس از ناپدید شدن در بیروت، گزارش شد که وی با استفاده از یک جت شخصی ربوده شده و به عربستان بازگردانده شده است.

در حالیکه از بسیاری ربوده شدگان توسط عوامل ال سعود خبری در دست نیست، شاهزاده سلطان بن ترکی بن عبدالعزیز این فرصت را پیدا کرد تا ماجرای ربوده شدنش را علنی کند و پرونده قضایی را در سال 2014میلادی در دادگاهی در ژنو علیه مقامات سعودی به جریان بیندازد.

سال گذشته نیز شبکه بی بی سی گزارش داد که چند سال پیش نیز دو شاهزاده دیگر عربستانی در اروپا ناپدید شدند. مورد دیگر شاهزاده ترکی بن بندر بود که پس از فرار از عربستان در سال 2015 ناپدید شد. 'سعود بن سیف النصر' یک شاهزاده دیگر سعودی نیز پس از انکه خواستار اصلاحات در نظام سلطنتی عربستان شده بود، ربوده شد. شبکه بی بی سی گزارش داد که وی متقاعد شده بود در یک پرواز شخصی به مقصد ایتالیا برای شرکت در یک نشست تجاری حضور یابد اما از آن زمان به بعد خبری از سرنوشت وی شنیده نشد.