تعامل دیپلماتیک با کره شمالی چه تاثیری بر وضعیت ارتش آمریکا دارد

عالی‌ترین مقام نظامی ارتش آمریکا بر لزوم آمادگی ارتش برای اعمال تغییراتی در وضعیت حضور نیروهای آمریکایی در شبه جزیره کره در صورت پیشرفت در مذاکرات واشنگتن با پیونگ یانگ خبر داد.

رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا این موضوع را در سخنرانی برای حاضران در نشستی به میزبانی دانشگاه «دوک» این کشور درباره مذاکرات دیپلماتیک بین واشنگتن با پیونگ یانگ و تاثیر آن بر حضور نظامیان آمریکایی در شبه جزیره کره مطرح کرد.

به گزارش رویترز، «جوزف دانفورد» گفت: «هر چه قدر ما در حوزه دیپلماتیک موفق تر شویم، در حوزه نظامی وضع ما ناراحت‌کننده تر خواهد شد چرا که به مرور زمان، این مذاکرات شکل خواهد گرفت که ما باید شروع به اعمال برخی تغییرات در وضعیت حضور ارتش در شبه جزیره کره بکنیم».

 رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا افزود: «ما (ارتش آمریکا) در حمایت از (مذاکرات) مایک پامپئو وزیر خارجه آمادگی این کار را داریم».

عالی‌ترین مقام نظامی ارتش آمریکا درباره اینکه چه تغییراتی ممکن است در زمینه حضور نظامیان آمریکایی در شبه جزیره کره انجام شود، به توضیح بیشتری اشاره نکرد.

اظهارات دانفورد در شرایطی صورت گرفته که قرار است امروز سه‌شنبه وزیر خارجه آمریکا در ادامه رایزنی‌ها با کره شمالی در زمینه خلع سلاح اتمی این کشور، در نیویورک با «کیم یونگ چول» فرستاده ویژه رهبر کره شمالی دیدار و گفت‌و‌گو کند.

این مقام کره شمالی که قبلا رئیس سازمان جاسوسی این کشور بوده، قبلا هم در نیویورک با پامپئو دیدار کرده بود و حتی یک بار حامل نامه رهبر کره شمالی برای رئیس‌جمهور آمریکا بوده است.

سلسله دیدارهای واشنگتن و پیونگ یانگ بعد از نشست ۲۲ خردادماه سران دو کشور در سنگاپور و توافق دو صفحه‌ای آنها برای پیش بردن مذاکرات در جهت خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره در ازای ارائه تضمین‌های امنیتی آمریکا به کره شمالی آغاز شده و این رایزنی‌ها هنوز ادامه دارد.

در روزهای اخیر مقام‌های کره شمالی به ویژه رهبر این کشور با ناخرسندی درباره ادامه مواضع خصمانه آمریکا به ویژه در زمینه تحریم‌ها هشدار داده‌اند که احتمال از سرگیری برنامه هسته‌ای کره شمالی وجود دارد.