عربستان درباره ممانعت از ورود اتباع برخی کشور‌ها پاسخگو باشد

روزنامه رای الیوم در سرمقاله خود نوشت: در حالی که مقامات سعودی «سیاسی کردن» ادای فریضه حج تمتع و عمره و زیارت مکان‌های مقدس مکه و مدینه را رد می‌کند پس چرا از ورود صد‌ها هزار نفر از آوارگان فلسطینی در کرانه باختری، اردن، سوریه و لبنان به عربستان جلوگیری می‌کنند؟ این اقدام ریاض را باید چه طور ارزیابی و دسته‌بندی کنیم؟ امیدواریم در این باره توضیحات سریع و شفافی از مقامات سعودی بشنویم.

مقامات سعودی هرگونه مداخله دیگران در مدیریت امور حج تمتع و عمره را رد می‌کنند و این دخالت را خط قرمز می‌دانند که هیچ کشور یا سازمان عربی و اسلامی نباید از آن عبور کند، چون هرگونه دخالت در این باره را نقض حاکمیت ملی خود می‌دانند. اما مقامات سعودی گهگاه تصمیماتی درخصوص ممانعت بسیاری از اتباع کشور‌های عربی برای ادای فریضه حج با دلایلی که در زمان خود نامفهوم و غیر قابل توجیه است، اتخاذ می‌کنند که آخرین مورد آن جلوگیری از ورود فلسطینی‌هاست که مدارک سفر و پاسپورت‌های موقت اردنی داشتند.

در ادامه این مطلب آمده است: مقامات سعودی همچنین برای هفتمن سال متوالی از ورود میلیون‌ها سوری به این کشور برای ادای فریضه حج جلوگیری کردند، چون ریاض نمی‌خواهد با دولت سوریه (به ریاست بشار اسد) که برای نابودی و سرنگونی آن تلاش زیادی کرد، تعامل و همکاری کند و ریاض تنها برای افراد که در جناح مخالف دولت سوریه هستند روادید سفر می‌دهد.

در همین حال منابعی که در آژانس‌های مسافرتی اردن و فلسطین کار می‌کنند روز گذشته اعلام کردند ریاض ممنوعیت صدور روادید برای شهروندان فلسطینی شهر قدس اشغالی، نوار غزه، کرانه باختری رود اردن و کسانی که از دو سال پیش پاسپورت موقت اردنی بدون شمار ملی دارند، برای ادای فریضه حج تمتع و عمره یا اقامت در عربستان را آغاز کرد.

اما در لبنان نهاد‌های قانونی از اقدام سفارت عربستان در لبنان برای محدود کردن صدور روادید حج تمتع یا عمره یا سفر به عربستان تنها برای آوارگان فلسطینی که دارای گذرنامه صادره از تشکیلات خودگردان هستند، شکایت کردند. با این تصمیم سفارت عربستان در بیروت، شهروندان فلسطینی که دارای گذرگانه لبنانی هستند نمی‌تواند ویزای سفر به عربستان اخذ کنند و این کار به معنای محرومیت ۳۰۰ هزار آواره فلسطینی ساکن لبنان از ورود به عربستان برای ادای فریضه حج است.

رای الیوم در ادامه نوشت: ناظرانی که مسایل مربوط به امور فلسطینی‌ها را در اردن، سوریه و لبنان پیگیری می‌کنند، معتقدند این تصمیمات عربستان به طرح آمریکا (معامله قرن) برای از بین بردن حق بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین‌شان که در واقع شالوده اصلی آرمان ملت فلسطین و یکی از اصلی‌ترین پایه‌های قانونی آن را تشکیل می‌دهد، بی‌ارتباط نیست. ناظران در این باره به حملات و اقدامات آمریکا علیه آژانس امداد و اشتغال آوارگان فلسطینی (آنروا) و توقف کمک‌ها به این نهاد بین‌المللی که بر حق بازگشت بیش از پنج میلیون آواره فلسطینی به سرزمین شان تمرکز دارد، اشاره می‌کنند.

بندر العیبان، رئیس سعودی در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، روز دوشنبه اعلام کرد ریاض هیچ مسلمانی را از ادای فریضه حج (حج تمتع و عمره) منع نکرده است و کشورش به همه مسلمان بدون در نظر گرفتن هرگونه تبعیض و برتری نژادی اجازه شرکت برای ادای فریضه حج یا بازدید از مکان‌های مقدس را داده است، اما نمونه‌هایی که در مطالب بالا اشاره شد سخنان این مقام سعودی را به طور کل تکذیب و عدم صداقت و درستی آن را تایید می‌کند.

در انتهای این مطلب آمده است: نگرانی ما این است که اقدامات عربستان در محروم کردن صد‌ها هزار آواره فلسطینی ساکن اردن، کرانه باختری رود اردن، شهر قدس، لبنان و سوریه از شرکت در مراسم حج در راستای پیشبرد آنچه که معامله قرن نامیده می‌شود، باشد که هدف از آن از بین بردن مسئله فلسطین و ارکان و بخش‌های اصلی آن از جمله حق بازگشت آوارگان فلسطینی و یهودی سازی شهر قدس و مکان‌های مقدس فلسطینی‌ها است. در اینجا نمی‌خواهیم بیش از این به مسئله مهم و حساس بپردازیم و اتهام‌هایی به مقامات سعودی وارد کنیم، اما منتظر پاسخ رسمی مقامات سعودی و توضیحات آنان در این باره هستیم.