متحد قدیمی راهش را از الحریری جدا کرد

خزانه‌داری آمریکا اردیبهشت‌ماه سال جاری (1397) تحریم‌های تازه‌ای علیه اعضای ارشد حزب‌الله لبنان از جمله معاون این گروه اعلام کرد. بر اساس بیانیه‌ای که در سایت خزانه‌داری آمریکا منتشر شده بود، این افراد به بهانه ارتباط با «تروریسم جهانی» در فهرست تحریم قرار گرفتند. از 6 نام اعلام‌شده از سوی خزانه‌داری آمریکا، 5 نفر از اعضای ارشد حزب‌الله بودند.

این افراد عبارتند از: شیخ نعیم قاسم (معاون دبیر کل حزب‌الله)، حسین الخلیل (مشاور سیاسی دبیر کل حزب‌الله)، ابراهیم امین السید (رئیس شورای سیاسی حزب‌الله)، محمد یزبک (رئیس شورای قضایی حزب‌الله)... آمریکا همچنین از تصمیم خود برای اعمال تحریم‌های جدید علیه حزب‌الله خبر داده است.

بر اساس گزارش «النشره»، ولید جنبلاط در ادامه به عدم تشکیل دولت لبنان و تعویق پنج ماهه در این موضوع پرداخت؛ وی بدون سخن از مدخلات عربستان در این موضوع، صرفا کشمکش میان آمریکا و ایران را عامل تاخیر تشکیل دولت دانست.

جنبلاط ادعا کرد سنگ اندازی در مسیر تشکیل دولت در چارچوب عکس‌العمل ایران و حزب‌الله به تحریم‌های اخیر آمریکاست و تشکیل دولت لبنان به موضوعی در چارچوب کشمکش آمریکایی-ایرانی تبدیل شده است.

وی به مسأله سنی‌های مستقل از جریان المستقبل که این روزها به عنوان گره اصلی در تشکیل دولت لبنان مطرح می‌شود و سعد الحریری نخست‌وزیر مکلف با گنجاندن آنها در کابینه مخالف است، اشاره کرد و از حزب‌الله خواست به مطالبه خود مبنی بر لزوم حضور سنی‌های مستقل در دولت دست بردارد.

روزنامه «الاخبار» در گزارشی در این باره نوشت رئیس‌جمهور میشل عون نمی‌پذیرد که سنی‌های مستقل از بخشی از سهمیه وی در کابینه استفاده کنند، حزب‌الله بر احترام به نتایج انتخابات اصرار دارد و نخست‌وزیر همچنان در خانه اول است و نمی خواهد اصلا سنی‌های معارض در دولت حضور داشته باشند.

سعد الحریری حدود پنج ماه پیش با 111 رأی مأمور به تشکیل کابینه شد، اگرچه گره‌های زیادی در این زمینه رفع شده اما تا کنون به نتیجه‌ای نرسیده است.