ناکامی سران سازمان پیمان امنیت جمعی در انتخاب دبیر کل

سران کشورهای سازمان پیمان امنیت جمعی که از عصر دیروز در شهر آستانه قزاقستان گردهم آمده اند، مسائل مختلف این سازمان را مورد بررسی قرار دادند.

یکی از مهمترین مسائل این نشست انتخاب دبیر کل سازمان پیمان امنیت جمعی بود که سران کشورهای مذکور بر انتخاب یک فرد به توافق نرسیدند.

«نورسلطان نظربایف» رئیس جمهور قزاقستان در این زمینه گفت: در انتخاب دبیر کل این سازمان بین مقامات ارشد کشورهای مذکور اختلاف نظر رخ داد در نتیجه این موضوع به نشست بعدی موکول شد.

 وی ادامه داد: طبق آئین نامه دبیرکل، به ترتیب حروف الفبا انتخاب می‌شوند.  بر این اساس پس از ارمنستان نوبت به بلاروس می‌رسد.

رئیس جمهور قزاقستان عنوان کرد: البته «ایروان» می خواهد تا مهلت ریاست نماینده این کشور بر دبیر کلی تمدید شود  ولی تمام سران کشورهای این سازمان با این موضوع مخالف هستند زیرا معتقدند که طی یک سال باقی مانده نماینده این کشور حتی قادر به بازدید از تمام کشورهای عضو نخواهد بود.

نظربایف ادامه داد: بنابراین ما خواهان انتخاب دبیرکل از سوی بلاروس هستیم که در نشست بعدی این سازمان در ماه دسامبر در شهر «سن پترزبورگ» روسیه این موضوع به صورت جدی دنبال خواهد شد.

«یوری خاچاتوروف» دبیرکل سابق سازمان پیمان امنیت جمعی در تاریخ 12 آبان سال جاری از سمت خود با درخواست ارمنستان برکنار شد و وظایف وی را در حال حاضر معاونش، «والری سمریکوف» انجام می دهد.

دولت جدید ارمنستان، «روبرت کوچاریان»، رئیس جمهوری پیشین، «میکائیل هاروتونیان»، وزیر دفاع پیشین این کشور و همچنین یوری خاچاتوروف، رئیس پیشین ستاد مشترک ارمنستان را به نقض قانون اساسی در زمان برهم زدن تجمعات مخالفان نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال 2008 در ماه مارس این سال متهم کرده است.

دادگاه ارمنستان یوری خاچاتوروف را به قید ضمانت آزاد کرده است.

سازمان پیمان امنیت جمعی شامل  کشورهای روسیه، تاجیکستان، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان و قرقیزستان و عضو ناظر مجمع عمومی سازمان ملل متحد است.

 این سازمان با هدف محدود کردن زمینه گسترش ناتو و نفوذ آمریکا در حوزه کشورهای پساشوروی تشکیل شده است.