هشدار رسانه کره شمالی به آمریکا درباره روند مذاکرات

یک روزنامه حامی کره شمالی در ژاپن گزارش کرد، اگر واشنگتن بخواهد فقط به وضعیت موجود بچسبد و تمایلی به اجرای توافق مربوط به نشست ماه ژوئن رهبران آمریکا و کره شمالی نداشته باشد دیگر به مذاکره با آمریکا نیازی نخواهد بود.

خبرگزاری یونهاپ به نقل از روزنامه موسوم به "چوسان سینبو" در مقاله‌ای آورد، اگر آمریکا بیانیه مشترک (۱۲ ژوئن) را اجرا نکرده و ترجیح دهد به وضع موجود بچسبد و با گفتن عباراتی نظیر "عجله‌ای نداریم" سرعت پیشرفت مذاکرات را تنظیم کند، دیگر دلیلی برای به زحمت افتادن برای انجام مذاکره وجود ندارد.

این روزنامه ظاهرا نارضایتی‌اش را نسبت به صحبت‌های اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در واکنش به لغو ناگهانی مذاکرات عالی رتبه میان کره شمالی و آمریکا که برای روزهای اخیر برنامه ریزی شد،‌ ابراز داشته است.

ترامپ لغو این مذاکرات را به "سفرهایی که در حال انجام است" منتسب دانسته و گفته: ما هیچ عجله و شتابی نداریم و تحریم‌ها هنوز هم سر جایشان قرار دارند.

روزنامه چوسان سینبو این مساله را مورد توجه قرار داد که اخیرا رئیس یک مرکز تحقیقات وابسته به وزارت خارجه کره شمالی در مطلبی هشدار داده که کره شمالی ممکن است در صورتی که واشنگتن به درخواست کره شمالی برای اتخاذ گام‌های مربوطه عمل نکند، در عوض آن تجدیدنظر جدی در سیاست خود موسوم به "بیونگجین" در زمینه رشد اقتصادی و توسعه سلاح‌های هسته‌ای به عمل آورد.

در مطلب این روزنامه تصریح شد: این جمله‌ای نیست که مبنایش صرفا تصمیم شخصی رئیس یک مرکز تحقیقات باشد.

این اشاره به این مساله دارد که این هشدار بازتاب ارزیابی‌های سطوح بالای حکومت کره شمالی است.

کره شمالی اظهار شکایت کرده که واشنگتن تدابیر متناسب را در پاسخ به گام‌های این کشور برای خلع سلاح هسته‌ای اتخاذ نکرده است.

کره شمالی خواهان آن بوده که در ازای اقداماتی که در ماه‌های اخیر در زمینه خلع سلاح هسته‌ای صورت داده آمریکا اقدام به تخفیف تحریم‌ها به عنوان امتیازی به کره شمالی کند.

این روزنامه همچنین نوشت: کره شمالی درک می‌کند که دونالد ترامپ "دشمنان" زیادی در داخل آمریکا دارد که آنها ایده‌های متفاوتی در خصوص فرآیند اجرای توافق نشست ۱۲ ژوئن دارند اما هشدار می‌داده که صبر این کشور رو به اتمام است.

در این مطلب تصریح شد: اگر آمریکا گام‌های شایسته را در جهت رفع نگرانی‌های کره شمالی بردارد، این کار منجر به پیشرفت در روابط دو جانبه آنها و رخ دادن مذاکرات عالی رتبه آنها در زمانی زودتر خواهد شد.