امنیت اروپا به روسیه وابسته است

"آلکسی میشکوف" سفیر روسیه در فرانسه در مصاحبه با خبرگزاری «نووستی» هشدار داد کهخروج آمریکا از پیمان نابودی موشک‌های دارای برد کوتاه و متوسط می‌تواند عواقب فاجعه آمیزی برای امنیت کل قاره اروپا داشته باشد.

وی گفت:«آمریکا در ادامه افدامات خود در راستای آسیب رساندن به توافقات مربوط به کنترل تسلیحات تهدید کرده که از پیمان موشکی نیز خارج خواهد شد. واضح است که این مسئله می تواند عواقب فاجعه آمیزی برای امنیت کل قاره اروپا داشته باشد.»

میشکوف همچنین درخواست امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه درباره ایجاد ساختار امنیتی جدیدی در اروپا با مشارکت روسیه را علامت امیدوارکننده‌ای نامید و تأکید کرد که مسکو حاضر است در این زمینه با رعایت حق برابر و احترام متقابل گفت‌وگو کند.

ماکرون در ماه آگوست و سپتامبرسال جاری اعلام کرده بود که ضروری است تا ساختار امنیتی جدیدی در اروپا با همراهی روسیه ایجاد شود.

سفیر روسیه گفت: «مسلما ما از تمایل سازنده رئیس جمهوری فرانسه استقبال می‌کنیم، برای اینکه ما پیش از این نیز بارها خواستار مشارکت همه کشورهای اروپایی برای آغاز مذاکرات درباره شکل‌گیری ساختار امنیتی مشترک در اروپا بر اساس اصل برابری و غیرقابل تقسیم بودن منافع شده بودیم.»

وی با اشاره به اینکه نخستین بار چنین مسئله‌ای در سال 2008 از سوی مقامات مسکو مطرح شد، تاکید کرد که امروزه چنین گفت‌وگوهایی ضرورت خاصی پیدا کرده است.