اعتراف 30 مقام دولت اوباما به مسئولیت خود در قبال جنگ یمن

سی مقام ارشد دولت سابق آمریکا در نامه‌ای خطاب به «دونالد ترامپ» ضمن پذیرش مسئولیت در آغاز نادرست مداخله آمریکا در جنگ یمن، پایان سریع این مداخله، آتش بس فوری و قطع کمک به نیروهای ائتلاف آل سعود را خواستار شدند.

30 مقام دولت «باراک اوباما» رئیس جمهور سابق آمریکا با انتشار نامه‌ای خطاب به «دونالد ترامپ» رئیس جمهور کنونی این کشور پایان دخالت در یمن را خواستار شدند.

روزنامه «واشنگتن پست» عصر یکشنبه در این زمینه نوشت: سی مقام ارشد دولت اوباما با نوشتن نامه‌ای ضمن اعتراف به مسئولیت خود در ورود کشورشان به جنگ داخلی مخرب یمن، از دولت ترامپ توقف فوری این مسئله را خواستار شدند.

بر اساس این گزارش، در این نامه که نام افرادی چون «سوزان رایس» مشاور امنیت ملی پیشین، «جان برنان» رئیس پیشین سیا، «وندی شرمن» معاون وزیر خارجه پیشین ، «لیزا موناکو» مقام ارشد پیشین کاخ سفید به چشم می‌خورد اذعان شده که دولت اوباما در سال 2015 تصمیم به حمایت محدود از ائتلاف عربستان در حمله به یمن را گرفت.

در بخشی از این نامه آمده است: «ما نمی‌خواستیم تا حمایت آمریکا از ائتلاف به چک سفید امضا مبدل شود. اما امروز تلفات غیرنظامیان در این کشور افزایش یافته و هیچ چشم اندازی از خاتمه درگیری موجود نیست.»

در ادامه این نامه آمده است: «با وجود عبرت‌های گرفته شده از آن شکست، دولت ترامپ حمایت از رهبری سعودی در جنگ با یمن را شدت داده و حتی محدودیت‌هایی که ما ایجاد کرده بودیم را نیز برداشته است. زمان آن رسیده که به نقش آمریکا در این جنگ فاجعه آمیز در یمن خاتمه داد.»

در این نامه با سفارش به دولت ترامپ برای آتش بس فوری و اقدام‌های دیپلماتیک برای خاتمه نبرد و تعلیق کمک‌های آمریکا آمده است: «ما تلاش ناموفقی را در پشتیبانی مشروط از ائتلاف داشتیم. این دولت خود می‌گوید که حماقت بی قید و شرط کاری احمقانه است پس حالا باید این حمایت را متوقف سازیم.»

گفتنی است که پنتاگون 2 روز قبل از قطع عملیات سوخت‌رسانی به هواپیماهای ائتلاف عربستان در نبرد علیه اهالی مظلوم یمن خبر داد.