روسیه بازداشت خبرنگار خود را نشان‌دهنده عدم آزادی عقاید در آمریکا دانست

وزارت امور خارجه روسیه به خاطر بازداشت و بازجویی یک خبرنگار روس در فرودگاه واشنگتن دی سی، از آمریکا انتقاد کرد.

وزارت امور خارجه روسیه در اعتراض این امر را آزار و اذیت خبرنگاران روسی توسط مقامات آمریکایی دانست.

الکساندر مالکوویچ دبیرخبر پایگاه اینترنتی «یو اس‌ای ری‌یِلی» روز جمعه ۱۸ آبان در فرودگاه واشنگتن بازداشت شد و برای چند ساعت مورد بازجویی قرار گرفت.

آمریکا بر این باور است که پایگاه اینترنی «یو اس‌ای ری‌یِلی» از حامیان دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ میلادی بوده است.

بر اساس گزارش ها، مالکوویچ پس آزادی از فرودگاه واشنگتن به سوی فرانسه پرواز کرد و به پاریس رفت.

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این حادثه نشان دهنده «ساز و کار مقامات آمریکایی نه تنها برای تحت فشار قرار دادن رسانه‌های روسی، بلکه مدرکی است از فشار آن‌ها بر آزادی عقاید در ایالات متحده.»

پیش از این سفارت روسیه در آمریکا اعلام کرده بود برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره بازداشت «الکساندر مالکوویچ» سردبیر خبرگزاری یو اس‌ای ریلی درخواستی به وزارت خارجه آمریکا فرستاده است.

بنابر اعلام سفارت روسیه، مالکوویچ که معاون اول رئیس کمیسیون توسعه جامعه اطلاعاتی، رسانه‌ها و ارتباطات جمعی (روسیه) نیز است، در انتخابات ۶ نوامبر کنگره آمریکا در ایالت مریلند به عنوان ناظر انتخاباتی حضور داشت.

سفارت روسیه در آمریکا در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «به دنبال انتشار گزارش‌های رسانه‌ای در مورد بازداشت الکساندر مالکوویچ، روزنامه‌نگار روس در فرودگاهی در نیویورک ما درخواستی را به وزارت خارجه آمریکا برای دریافت جزئیات بیشتر درباره این موضوع ارسال کردیم.»

این روزنامه‌نگار روس اواخر روز جمعه توسط ماموران اف بی آی بازداشت شد. طی ساعت‌ها بازجویی ماموران اف بی آی در تلاش بودند تا بفهمند که آیا مالکوویچ در مداخله ادعایی روسیه در انتخابات آمریکا نقش داشته است و نیز آیا او مامور سرویس اطلاعاتی این کشور بوده یا خیر. پس از بازجویی مالکوویچ به او اجازه ترک آمریکا داده شد.

همزمان، سفارت روسیه در آمریکا به شهروندان روس در صورت بازداشت در آمریکا توصیه‌هایی ارائه کرد.