اندیشکده آمریکایی: ۱۳ پایگاه موشکی مخفی کره شمالی را کشف کرده‌ایم

یک اندیشکده آمریکایی امروز (دوشنبه) مدعی شد 13 پایگاه از حدود 20 پایگاه موشکی اعلام‌نشده کره شمالی را که به طور مخفیانه در حال فعالیت هستند، کشف کرده است.

جوزف برمودز در گزارشی که مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی مستقر در واشنگتن آن را منتشر کرد، ضمن طرح این ادعا افزود این پایگاه ها قابلیت های محدودی دارند و تأسیسات پرتاب موشک نیستند، اما در شرایط اضطراری می توان از آنها برای شلیک موشک استفاده کرد. در ادامه این گزارش آمده است روند عملیاتی ارتش کره شمالی بر این مبناست که پرتابگرهای موشک با پایگاه های موشکی فاصله داشته باشند.

برمودز در ادامه گزارش خود مدعی شده است اقدام کره شمالی در برچیدن ایستگاه پرتاب ماهواره «سوها» توجه رسانه ای را از تهدیدات نظامی این پایگاه های موشکی برای آمریکا و کره جنوبی منحرف کرده است؛ پایگاه هایی که بنا به ادعای این گزارش، فعال هستند و شرایط بسیار خوبی دارند.

این گزارش می افزاید پایگاه های موشکی مخفی کره شمالی در مناطق دورافتاده و نواحی کوهستانی این کشور قرار دارند.

کیم جونگ-اون، رهبر کره شمالی و دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، چندی پیش در نشستی بی سابقه در سنگاپور، درباره خلع سلاح هسته ای شبه جزیره کره به توافق رسیدند، اما گفتگوهای میان دو کشور در هفته های اخیر به بن بست رسیده است. برای مثال، دیدار از پیش برنامه ریزی شده میان مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا و یکی از مقامات ارشد کره شمالی که قرار بود چند روز پیش برگزار شود، برای مدت نامعلومی به تعویق افتاد. نیکی هیلی، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد، پنج شنبه گذشته در واکنش به لغو این دیدار، مدعی شد: «آنها (مقامات پیونگ یانگ) آماده نبودند». این در حالی است که پیش از اعلام خبر لغو این دیدار، پمپئو مدعی شده بود واشنگتن و پیونگ یانگ در مذاکرات خود «پیشرفت واقعی» داشته اند. وزیر امور خارجه آمریکا یک روز پیش از انتشار خبر لغو این دیدار در گفتگو با برنامه «رو در روی ملت» شبکه تلویزیونی سی بی اس نیوز آمریکا گفت اطمینان دارد تا زمانی که او در نیویورک است دو طرف پیشرفت های خوبی در گفتگوهای خود خواهند داشت.

از سوی دیگر، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، نیز ماه گذشته میلادی ابراز امیدواری کرده بود که پیش از برگزاری انتخابات میان دوره ای کنگره در این کشور، بتواند برای دومین بار با رهبر کره شمالی دیدار کند، که البته چنین اتفاقی روی نداد.