امنیت مرزهای آسیای مرکزی بررسی می شود

در این نشست وضعیت مرزهای خارجی کشورهای آسیای مرکزی مورد بررسی قرار داده خواهد گرفت.

بنابر اطلاعیه شورای فرماندهان نیروهای مرزبانی جامعه کشورهای همسود، ارزیابی فعالیت های این ساختار در سال 2018 و تعیین اولویت ها برای سال 2019 در دستور کار این نشست قرار دارد.

ارزیابی نتایج عملیات های ویژه مشترک مرزی، بحث و بررسی مسائل مربوط به برگزاری تمرینات نظامی مشترک برای مراحل بعدی از دیگر محورهای این نشست عنوان شده است.

به این نشست همچنین نمایندگان نهادهای کشورهای عضو در زمینه های آموزشی و بازآموزی حرفه‌ای پرسنل فرماندهی مرزبانی و از جمله آکادمی مرزبانی وابسته به اداره امنیت فدرال روسیه و شورای هماهنگی اتحادیه بین المللی انجمن های اجتماعی بازنشستگان خدمات مرزی دعوت شده اند.

در این نشست هیئت های نیروهای مرزبانی کشورهای آذربایجان، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان حضور خواهند یافت.

سازمان کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (همسود) پس از فروپاشی شوروی سابق شکل گرفت و اولین نشست این سازمان آگوست سال 1993 میلادی برگزار شده است.

بیانیه تأسیس این سازمان 21 دسامبر 1991 (20 آذر 1380) در «آلماتی» منتشر و توسط سران کشورهای شرکت کننده در نشست از جمله آذربایجان، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، مولداوی، روسیه، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان و اوکراین امضا شد.

گرجستان 8 اکتبر 1993 (16 مهر1382) به دنبال موافقت رؤسای جمهور کشورهای عضو با درخواست عضویت این کشور در این سازمان به عضویت سازمان کشورهای مستقل مشترک‌المنافع درآمد.