قطعنامه روسیه درباره جرایم سایبری در مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شد

کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل امروز چهارشنبه پیش نویس قطعنامه روسیه درباره جرایم سایبری را مورد تصویب قرار داد. این کمیته مسئول بررسی موضوعات اجتماعی، بشردوستانه و فرهنگی است.

در مجموع 88 کشور به پیش نویس قطعنامه روسیه در خصوص جرایم سایبری رای موافق دادند در حالی که 55 کشور رای مخالف و 29 کشور نیز به آن رای ممتنع دادند.

در پیش نویس قطعنامه روسیه درباره جرایم سایبری آمده است: با تاکید بر اهمیت احترام به حقوق بشر و آزادی‌های اساسی در استفاده از فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات، از دبیرکل (سازمان ملل) درخواست می‌شود تا به نظرات کشورهای عضو درباره چالش‌های که برای مقابله با استفاده از فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی برای مقاصد جنایی روبرو هستند،  پرداخته و گزارشی بر اساس این دیدگاه‌ها برای ملاحظه در جلسه هفتاد و چهارم مجمع عمومی سازمان ملل ارائه شود.

بر اساس بررسی مرکز مطالعات بین‌المللی و استراتژیک واقع در آمریکا، که در ماه فوریه منتشر شد، هزینه سالانه جرایم سایبری برای اقتصاد جهان در حدود 600 میلیارد دلار است که معادل 0.8 درصد از تولید ناخالص داخلی دنیا می‌شود.

بنا به گزارش خبرگزاری ایتارتاس، به دنبال آنکه انگلیس و هم‌پیمانانش سرویس‌های اطلاعات نظامی روسیه را به حملات سایبری در سراسر جهان متهم کرد، وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد آنها احتمالا در حال قضاوت درباره روسیه با اقداماتی هستند که خود انجام می‌دهند و این اتهامات بی ارزش است. روسیه ادعا‌ها در مورد نقش جاسوسان روسی در حملات سایبری جهانی را تکذیب کرد و آن را بی ارزش و صرفا تلاشی برای لطمه زدن به منافع روسیه خواند. همچنین وزارت امور خارجه روسیه چند ماه پیش اتهامات رئیس مایکروسافت را مبنی بر تلاش هکر‌های مرتبط با دولت روسیه برای حمله سایبری به نهاد‌های آمریکا «تعقیب توهمات» خواند.