توافق اولیه بریتانیا و اتحادیه اروپا بر سر طرح بریگزیت

 به گفته دفتر نخست وزیر انگلیس، وزرای کابینه دولت این کشور این فرصت را دارند که این پیش نویس را تا پیش از یک نشست مهم تمامی اعضای کابینه که اواسط امروز (چهارشنبه) قرار است، برگزار شود، بررسی کنند. بعد از چند ماه بن بست بر سر شرایط توافق خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، ارائه این پیش نویس برای ترزا می، نخست وزیر انگلیس که شدیدا برای اجتناب از یک بریگزیت پر آشوب، بی نظم و بدون توافق تلاش می‌کند، تعیین کننده خواهد بود. با این حال ترزا می هنوز نمی‌تواند از حمایت و پشتیبانی حامیان سفت و سخت بریگزیت در کابینه‌اش که به آن احتیاج خواهد داشت، مطمئن باشد.

در بدترین حالت جدایی‌ها از کابینه او یا مخالفت سفت و سخت با این توافق می‌تواند منجر به تهدید شدن جایگاه رهبری او شود. ترزا می بر اساس گزارشات سه‌شنبه شب به دیدار برخی مقامات نظیر جرمی‌ هانت، وزیر امور خارجه دولتش و دومنیک راب، وزیر بریگزیت دولت خود که حمایت او بسیار اهمیت دارد، رفته است.

 جزئیات و اطلاعات مربوط به این توافق بریگزیت هنوز منتشر نشده است. این طور می‌توان فرض کرد که این طرح حاوی بندهایی در مورد حل مناقشه مربوط به مرز ایرلند باشد. این بخش از توافق احتمالا موجب بیشترین بحث‌ها و نقدها در مذاکرات کابینه خواهد شد. این تحول بعد از چند ماه بحث و مناظره در مورد این مساله که باعث اختلاف نظر میان انگلیسی‌ها و حتی حزب حاکم محافظه کار اتفاق افتاده است. با این حال مشکلات نخست وزیر انگلیس هنوز ادامه‌ دارد. حتی با فرض این که او بتواند تایید کابینه را برای این پیش نویس بدون به راه افتادن موج آسیب زای استعفاها به دست آورد، با این حال در به تصویب رساندن طرحش در پارلمان کار آسانی نخواهد داشت، چرا که مخالفان زیادی در پارلمان دارد. بریتانیا بر اساس برنامه زمانی می‌بایست در تاریخ  29 مارس اتحادیه اروپا را ترک کند. پیش نویس این توافق اگر مورد پذیرش قرار بگیرد، دست کم جلوی دورنمای یک خروج پرآشوب و بی نظم را بدون حصول توافق خواهد گرفت. چنین خروجی می‌تواند برای انگلیس مشکلاتی سبب اختلال در کار بنادر و همین طور کمبود برخی مواد غذایی و داروها را در پی داشته باشد.

اگر کابینه ترزا می، پیش نویس این توافق را امضا کند، قدم بعدی این است که رهبران اتحادیه اروپا در نشستی در پایان ماه جاری میلادی موافقت‌شان را با آن اعلام کنند. پس از آن نیز نیاز است که قانونگذاران پارلمان اروپا و پارلمان انگلیس آن را تصویب کنند. اگر کار به این جا کشیده شود این توافق وارد یک دوره گذار تا پیش از انتهای 2020 خواهد شد که در طول آن به ندرت چیزی تغییر خواهد کرد. با این حال ترزا می هنوز از حمایت قانونگذاران پارلمان انگلیس مطمئن نیست چون هم حامیان و هم مخالفان بریگزیت از راهبرد او انتقاد کرده‌اند. دولت ترزا می در حال‌ حاضر دچار اختلاف و دو دستگی میان کسانی است که خواهان روابط اقتصادی نزدیک با اتحادیه اروپا به منظور حمایت اقتصاد کشور خود هستند و همچنین کسانی که خواهان یک جدایی صاف و بی قید و شرط هستند. بسیاری از این مسائل تا زمان به راه افتادن مذاکرات بخش تجارت که در دوره گذار انجام می‌شود لاینحل باقی خواهند ماند.

جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر انگلیس، گفت‌  که احتمالا از قانونگذاران حزبش خواهد خواست که به این پیش نویس در پارلمان رای منفی بدهند. او در بیانیه خود عنوان کرد: با توجه به این که آگاهی ما از مدیریت مغشوش این مذاکرات بعید است که این یک توافق خوب برای کشور ما باشد.