روابط واشنگتن و کُرد‌های سوریه موقتی است

یک مقام ارشد آمریکایی می‌گوید اتحاد واشنگتن با کُردهای سوریه موقتی و تاکتیکی است.

این مقام ارشد دولت آمریکا به شرط ناشناس‌‌ماندن روز چهارشنبه در گفتگو با روزنامه ترکیه‌ای «دیلی‌صباح» گفته است «روابط واشنگتن با کُردهای سوریه موسوم به «یگان‌های مدافعان خلق یا ی.پ.گ» موقتی و تاکتیکی است. آمریکا نگرانی‌های امنیتی ترکیه را در نظر دارد و همچنین از تمامیت ارضی سوریه نیز پشتیبانی می‌کند».

به نوشته «دیلی‌صباح» این مقام ارشد آمریکایی تصریح کرد «تفاوت بنیادینی بین روابط ما با ی‌پ‌گ و روابط ما با ترکیه وجود دارد. روابط ما با ی‌پ‌گ تاکتیکی، موقتی و در چارچوب برنامه شکست داعش است و روابط ما با ترکیه به عنوان یک متحد و شریک ده‌ها سال است که ادامه دارد و دو کشور ذیل توافق ناتو تعهداتی را نسبت به یکدیگر قبول کرده‌اند.

این مقام آمریکایی همچنین مدعی شده است که دولت آمریکا «هرگز از تشکیل دولت دیگری در سوریه حمایت نخواهد کرد و هرگز بخشی از آن نخواهد بود و اجازه این کار را نخواهد داد».

آمریکا به بهانه مبارزه با گروه تروریستی داعش طی سالهای گذشته حمایت خود را از کُردهای سوریه افزایش داده و حجم زیادی از تسلیحات سنگین و پیشرفته در اختیار آنها قرار داده است. این مسئله به یکی از تنش‌های اصلی بین واشنگتن و آنکارا تبدیل شده و دولت ترکیه بارها خواستار توقف همکاری آمریکا و نیروهای کُرد در شمال سوریه شده است.

ترکیه نیروهای کُرد سوریه را سازمانی تروریستی و بخشی از سازمان تروریستی «پ.ک.ک» ترکیه می‌داند و از کشورهای اروپایی و آمریکا نیز می‌خواهد آنها را به عنوان یک سازمان تروریستی معرفی کنند. 

دولت ترکیه نیز از اواسط سال ۲۰۱۶ تاکنون، به بهانه مبارزه با گروه‌های تروریستی از جمله داعش و یگان‌های مدافع خلق (ی. پ. گ) دو عملیات نظامی به نام‌های «سپر فرات» و «شاخه زیتون» در شمال سوریه اجرا کرده است.