عصبانیت مکرون از صحبت های ترامپ

«امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه در واکنش به هجوم پیامهای توئیتری غضبناک همتای آمریکایی خود در هفته جاری گفت که «می داند دونالد ترامپ تنها در حال رُل بازی کردن در برابر مخاطبان داخلی آمریکا است».

ماکرون همچنین مدعی شد که متحد آمریکا بودن به معنای «مطیع و وابسته بودن» نیست.

وی در ادامه اظهارات خود در خصوص اتحاد فرانسه با آمریکا گفت که «ایالات متحده متحد تاریخی ماست و خواهد ماند. آمریکا متحدی است که ما بخاطر آن تمام خطرات را می پذیریم و با آن پیچیده ترین عملیاتها را اجرا می کنیم».

رئیس جمهور فرانسه در گفتگو با خبرنگاران بر روی ناوهواپیمابر «شارل دوگل» گفت که «رعایت احترام میان آمریکا و فرانسه، دو متحد دیرینه، واجب است» و یادآور شد که فرانسه در مبارزات آمریکا برای کسب استقلال از این کشور حمایت کرده است- چیزی که بسیاری از کاربران توئیتر نیز تلاش کردند به ترامپ گوشزد نمایند!

ماکرون همچنین گفت که «در هر برهه ای از تاریخ دو کشور، ما [فرانسه و آمریکا] متحد بودیم و بنابراین میان متحدان، [رعایت] احترام واجب است». وی در پاسخ به پرسشی در خصوص پیامهای توئیتری ترامپ گفت: «من فکر می کنم که وی یک بازی سیاسی به راه انداخته و من به او اجازه این کار را می دهم!»

شایان ذکر است که این اظهارات ماکرون در مغایرت با اظهارات پیشین سخنگوی دولت فرانسه بود که می گفت ترامپ باید در برابر فرانسه «آداب ادب و نزاکت» را بجا آورد؛ به ویژه اینکه حملات لفظی ترامپ به ماکرون با سومین سالگرد حمله تروریستی مرگبار در پاریس مقارن بود.